Kamarádka dcery šňupe pervitin
starostlivá matka
Dobrý den,
v bytě otce k distribuci ani užívání drog nedochází.Incident se u otce,poté co se Veronika vrátila od svého \"přítele\",právě ten je oním distributorem.U otce dcera bydlí i proto,že tam má vlastní pokoj.Jsem si vědoma,že mohu z pozice autority vyžadovat,aby bydlela u mně a jsem připravena v případě potřeby svého práva využít.Ostatně sama si v řízení o péči o děti takto zvolila.Problém ale vidím i v tom,že v našem okolí jsou drogy rozšířeny natolik,že mladých lidí kteří nikdy neužívají není mnoho.Přímo v naší obci,jedná se o malou obec u Poděbrad,by se dali spočítat na prstech jedné ruky,také mnoho spolužáků se drogám nevyhýbá.Jedná se spíše o alkohol a marihuanu.Veronika,to už je jak sama prý říká jiná liga,tam je to o pervitinu.Těchto lidí je menšina a dcera se jim pravděpodobně spíše vyhýbá.Pokud bych chtěla ji od všech rizikových známých zcela izolovat,musela by pobývat pouze doma.Pro extroverta jejího typu je něco takového těžko uskutečnitelné.Komunikace s jejím otcem není nejhorší.Jsme i domluveni na testování,pokud by se mu po návratu z venku nelíbila.Potřebovala bych vědět jek učině testovat.Stačí testy z lékárny?Je možné podrobit dítě testu u lékaře? Bohužel co se týká nevlastní dcery Veroniky,je situace jiná,její máma ji takto sledovat zřejmě nehodlá.Doneslo se mi,že je často za školou a zdá se mi,že máma ji spíše kryje a doufá,že sama přestane.Bývalý manžel už nechce,aby u nich bydlela.Bojím se ,že pokud ji vyhodí z domu,aby nedošlo k podobnému incidentu mimo domov ,s horšími následky.Kontakt na poradnu v okolí bych velmi uvítala.Díky

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
omlouváme se za pozdní odpověď, Váš dotaz nám zde bohužel nějak zapadl a odpovídáme až nyní. Myslím, že v tuto chvíli asi děláte to nejlepší, co můžete - dcera bydlí u otce, s otcem jste v kontaktu, jste domluveni na případném testování dcery na přítomnost drog. Chápu, že v dnešní době se nelze vyhnout tomu, že řada jejích vrstevníků užívá drogy, ať již je to marihuana a alkohol, nebo i pervitin. Pokud se dcera vyhýbá alespoň těm nejrizikovějším, kteří užívají pervitin, tak je to samozřejmě jedině dobře. Pokud by nevlastní sestra nebyla s Vaší dcerou v kontaktu, bylo by to také bezpečnější, pokud se její matka nehodlá situaci nijak řešit.
Co se týče testování, lze samozřejmě využít orientační testy na přítomnost drog, které se dají zakoupit i v lékárně a provádí se ze vzorku moči. Je ovšem potřeba znát některá úskalí testování v domácích podmínkách - týká se to především spolehlivosti testu, toho, co lze a nelze testem zjistit, a okolností testování a zamezení záměny vzorku moči. Posílám odkaz na text, který se týká testování ve školách, ale v zásadě se tam dočtete potřebné informace i pro testování doma - http://www.odrogach.cz/skola/rizikove-jevy/uzivani-navykovych-latek/drogy-ve-skole/testovani-ve-skole.html?section_id=46. Zejména se jedná o kapitolky 1, 2 a 3. Lze samozřejmě využít i testování v toxikologické laboratoři, případně prostřednictvím praktického lékaře.
Posílám také kontakty, kam je možné se obrátit ve Vašem regionu - jedná se o kontaktní centra pro uživatele drog, která poskytují poradenské služby i rodinám a blízkým (v Kolíně a v Nymburce). Pokud by pro Vás byla dostupná Praha, je možné se také obrátit na specializovanou Poradnu pro rodiče.
Kolín, Kontaktní centrum
o. s. Prostor
Kutnohorská 17, Kolín 2, 280 02
telefon: 321715004, 777847071
Kontaktní osoba: Monika Dvořáková, DiS.
http://www.os-prostor.cz
Nymburk, Centrum adiktologických služeb
- Kontaktní centrum Laxus o.s.
Velké valy 995, Nymburk, 288 02
telefon: 325514424
Kontaktní osoba: Bc. Miroslav Zavadil, DiS.
http://www.laxus.cz
Praha 1, Poradna pro rodiče, SANANIM
Školská 30, Praha 1, 110 00
telefon: 284824234
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
http://www.sananim.cz
Kontakt na Toxikologickou laboratoř v Praze (Toxikologická laboratoř 1.LF UK a VFN v Praze nabízí možnost vyšetření samoplátců. Lze přijít pouze ve standardní pracovní dobu, tj. 7:30 - 16:0O):
Toxikologická laboratoř
Ústav soudního lékařství a toxikologie 1.LF UK a VFN v Praze
Ke Karlovu 2, areál DAK, budova E1a, 1. patro
128 08 Praha 2
tel. 224911267
Ideální je předem zavolat a dohodnout si termín.
Přeji hodně štěstí.
B. Orlíková