rada
matka
Dobrý den, poraďte mi prosím, přišel za mnou 21 letý syn, že se chce jít léčit ze závislosti na drogách a gemblerství. Chtěla jsem ho hned vzít do Bohnic, ale tvrdí mi, že musí přijít vyspalý a \"čistý\" jinak ho nepříjmou. Já mám strach s ním zůstat sama celou noc, má výkyvy chování, chvíli mluví o sebevraždě, chvíli se lituje, sama jsem ho už kdysi zažila, když byl agresívní. Opravdu by ho ještě dnes nepřijali? děkuj za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Cením si důvěry, se kterou se obracíte na naši poradnu, chápu Vaší starost o syna. Rovněž mám za to, že je důležité synovo rozhodnutí vhodně podpořit, pokud je autentické. Jen tak přijít do Bohnic a nastoupit léčbu závislosti na návykových látkách a gamblerství není možné, v tom má syn pravdu.V tom, že stačí přijít "čistý" a vyspalý se ale mýlí. Je vždy lepší si léčbu předjednat. Před léčbou bude muset syn absolvovat detox na speciálním oddělení, to je podmínka pro možný nástup do léčby, aby do ní nastupoval nejen bez zbytků drog v organizmu, ale také ve psychické a fyzické kondici, která mu umožní zapojit se do léčebného programu. Zdaleka ne vždy mají na detoxifikačním oddělení volné místo, proto je důležité předjednat si nástup i tam, nejlépe koordinovaně s vyřízením léčby. Bohnický detox není v Praze jediný, může jej absolvovat i u Apolináře na Praze, a pak přejít bez přerušení rovnou do Bohnic, nebo jiné léčebny, dalšího zařízení, například do některé terapeutické komunity, kde se velmi úspěšně provádí léčba závislostí. Také je nutné, aby si syn veškeré náležitosti léčby vyřídil syn sám. Vodit jej "za ručičku" nemá v takovém případě smysl. Můžete mu předat informace, vhodně jej podporovat až bude v léčbě, účastnit se konzultací pro rodiče, které jsou součástí léčebných programů, atd. Pokud se budete snažit řešit jeho léčbu za něj, nikam jej nepřijmou, protože jen synovy aktivity směrem k léčbě budou pro poskytovatele důležitým signálem, že jde o jeho rozhodnutí a že léčbu myslí vážně.
Detoxy pro dospělé v Praze:
Oddělení pro léčbu závislostí VFN
Apolinářská 4
128 00 Praha 2
Telefon: +420 224 96 82 25
Detox: +420 224 96 82 00
E-mail: petr.popov@vfn.cz
Web: http://www.abstinence.cz/onas.php
Detox - PL Bohnice
Ústavní 91
180 00 Praha 8
Telefon: +420 284 016 231 (331)
MUDr.Bořivoj Prokeš
Web: http://www.plbohnice.cz/home1/cz
Další detoxy: http://www.alkohol-alkoholismus.info/lecba/detox.html
Jak vyhledat zařízení v ČR, která poskytují léčbu závislosti na návykových látkách, hazardních hrách, atd., se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud si syn nástup do léčby rozmyslí, nebo jej bude odkládat, doporučuji Vám kontaktovat odbornou pomoc, telefonicky se spojit s pracovníky některé služby, nebo zařízení, které se zabývá drogovou problematikou ve Vašem okolí a domluvit si termín schůzky. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Při osobním pohovoru po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, které můžete podniknout, jak nejlépe postupovat a komunikovat se synem. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat a seznámí Vás s možnostmi, jak se lze pokusit pomoci synovi v jeho motivaci k léčbě. Bez jeho motivace jsou šance na pozitivní změny mizivé...
Doufám, že Vám moje odpověď bude užitečná, budu rád, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, kdykoli se na nás Vy i syn obraťe.
Přeji klidné vánoční svátky, držím palce!
Amrit Sen.