syn závislý
Alis
Dobrý den, synovi je 26 let, kouří marihuanu a určitě i bere pervitin.Je stále bez peněz, občas má nějakou práci,ale většinou tak 2 měsíce a pak to nevydrží a dává výpověd.Myslím si, že by chtěl přestat, ale neví jak , je to pro něj těžké.Momentálně odjel pracovat dál od domova,cesta trvá asi 3 hodiny,je tam na ubytovně, zatím jen měsíc a půl.Má smlouvu, tu jsem viděla.Ted má ale problém,že je vyšetřován kvůli výrobě a distrib.omamných a psych.látek.Obávám se,že ho zavřou a také toho, že se vykašle na práci kvůli psychice.Co máme dělat ?Stále ho finančně podporuju, jídlo,peníze ,platím mu nájem, jinak by se zadlužil a nedostal by se z toho.Už si nevím rady, je to pořád dokola a kvůli němu mám pod životní minimum, ikdyž pracuji.Děkuji za radu.Al.

Odpověděl: Amrit Sen
Paní Alis, zdravím Vás.
Vážím si Vaší důvěry a chápu, jak bezútěšnou situaci prožíváte. Nezlobte se, možná to bude znít tvrdě, ale to, že syna stále finančně podporujete je jednou ze zásadních chyb. Nechtěně tím z dobré vůle synovi usnadňujete užívání drog. Zároveň bráníte tomu, aby nesl dopady svého jednání a svých rozhodnutí, takže jej podporujete v propadu do ještě hlubší závislosti. Tím, že umožňujete synovo spolužití ve společné domácnosti, aniž by Vás podporoval, spolupodílel se na jejím chodu a současně aby užíval drogy, mu, odpusťe to přirovnání pomáháte kopat jeho vlastní hrob. Jsme v kontaktu s řadou bývalých klientů, pro které bylo odepření podobné "pomoci" důležitou okolností při jejich sebezáchraně.
Příležitostmi, které by se synem "zatřásly" by mohly být právě vyšetřování a případná právní odpovědnost za drogové delikty. Někdo se v takové situaci rozhoupe a začne podnikat kroky k pozitivním životním změnám, jiný rezignuje a nastoupí cestu opakovaných pobytů v nápravných zařízeních, kde se jeden přiučí nepoznaným kriminálním dovednostem, jiný využije možnosti kontaktu se službami, které pomáhají vězněným osvobodit se ze závislosti a vrátit se připravenější pro další život bez drog.
Velmi výhodné by pro syna bylo, aby co nejdříve kontaktoval odbornou pomoc a začal se léčit. Naštěstí není dost dobře možné léčit se delší dobu jen na oko, takový klient, či pacient sám z programu vypadne, nebo je z něj vyloučen. Pokud by bral svojí úzdravu a program poctivě, může mu být tato skutečnost velkým bonusem ještě před uzavřením vyšetřování, případně při rozhodování soudu. To ale předbíhám a spekuluji. Píšete sice, že si myslíte, že by chtěl syn přestat, ale nikde se nezmiňujete o žádné skutečnosti, která by Váš dojem podporovala.
V tuto chvíli potřebujete podporu a pomoc především Vy, abyste se dokázala se současnou situací vyrovnat a dokázala jednat k Vašemu i synovu prospěchu. Proto Vám doporučuji vyhledat odbornou pomoc a spojit se s pracovníky zařízení, které poskytuje služby rodinným příslušníkům uživatelů drog ve Vašem dosahu. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nejlepší bude si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru a podrobnějším seznámení se situací Vám zkušený pracovník služby doporučí konkrétní kroky, které můžete pro její řešení podniknout, poradí Vám, jak se synem komunikovat a jakým chybám se máte vyhnout. Můžete si sjednat průběžné konzultace, abyste byla pevnější v kramflecích a věděla, jak reagovat a jednat v situacích, které přinese čas a vývoj.  Zároveň přijdete na to, co můžete udělat pro sebe, abyste dokázala žít svůj vlastní život. Spokojeněji, radostněji, nežila život někoho jiného, byť je to Váš syn, a nenechala se semlít. Odborníci Vás také seznámí s možnostmi, jak se pokusit pomoci synovi v motivaci k pozitivním změnám a léčbě. Bez jeho motivace, vlastního rozhodnutí, vůle a aktivních kroků k úzdravě jsou jeho šance minimální. Přikládám kontakty na služby ve Vašem dosahu, na které se můžete Vy, případně syn, bude li mít dobrou vůli, obrátit. Ten může využít stejně tak některé kontaktní centrum v okolí jeho pracoviště.
Kontakty na služby v okolí Loun:
K-Centrum Most k naději
Dvořákova 11
438 01 Žatec
Vedoucí Martin Motl, DiS.
Telefon: +420 602 219 371
E-mail: vedouci.kcz@mostknadeji.cz, vedouci.atk2@mostknadeji.cz
Web: http://www.mostknadeji.eu/ustecky-kraj/k-centrum-zatec/
K-centrum Most k naději
P. Jilemnického 1929
434 01 Most
Vedoucí PhDr. Dagmar Jandová
Mobil +420 602 219 372
Telefon: +420 476 102 288
E-mail: vedouci.kcm@mostknadeji.cz
Web: http://www.mostknadeji.eu/ustecky-kraj/k-centrum-most/
K-centrum o.s. Světlo
Hálkova 224
43001 Chomutov
Vedoucí: F. Ráža
Mobil: +420 725 543 162,
E-mail: kcchomutov@os-svetlo.net
Web: http://ossvetlokadan.webnode.cz/sluzby/k-centrum-chomutov/
K-centrum White Light
Doubravská 122/5
415 01 Teplice
Telefon: +420 417 530 788
Mobil: +420 602 414 911
E-mail: kc-teplice@wl1.cz
Web: http://www.wl1.cz/teplice.html
Adiktologická ambulance - Ambulantní program
Krušnohorská poliklinika Litvínov s.r.o.
Žižkova 153, 1. patro
436 01 Litvínov
Telefon: +420 777 050 266
E-mail: odvykam@gmail.com
Web: http://www.odvykam.com/kontakt/
Provozní doba: pondělí - neděle
Jak může syn vyhledat zařízení a služby pro úživatele drog na celém území ČR se dozví na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná.
Přeji Vám i synovi vše dobré,
požehnaný Advent,
Amrit Sen.