Test na thc
Vladimír
Dobrý den, musím se zúčastnit preventivní prohlídky v zaměstnání, jsem uživatelem marihuany a kouřím ji ve svém volném čase, nikoliv v zaměstnání, kam docházím zcela při smyslech a střízlivý.
Mám strach, z testů na thc z moči, na sliny bych pozitivní nebyl, ale z moči je téměř jisté že ano. I když by se mělo jednat o pasivní canabinoidy, v mém zaměstnání je toto citlivé téma a je dost možné že o tom, že jsem nebyl pod vlivem nikdo diskutovat nebude. Proto se chci zeptat, jestli existuje nějaká možnost, např. odvolání se. Za odpověď předem děkuji.

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz a důvěru. Máte pravdu, že z moči je THC detekovatelné nejdéle (pokud se bavíme o orientačních testech, které bude používat zaměstnavatel). Při pravidelném užívání se může jednat o dobu jednoho měsíce i déle (v závislosti na kvalitě konzumované drogy a individuálním metabolismu). Aby se dal z výsledku testů vyvodit pracovně právní důsledek, je třeba ověření pozitivity v laboratoři. Tam již dokáží naprosto přesně určit, jakou látku jste požil a zda se jednalo o aktivní THC či jeho metabolity. O tom, jak se v případě pozitivního výsledku orientačního testu bránit, byste se nejlépe poradil s kolegy z Právní poradny Asociace neziskových organizací. Služby poskytují zdarma, kontakty a informace o poradně naleznete zde na webu: http://poradna.asociace.org/
Na Vaši situaci se dá ovšem podívat i z dalšího hlediska, které sám zmiňujete, a tím je "citlivost" Vašeho zaměstnavatele na téma užívání drog. Obávám se, že i když se Vám podaří dokázat fakt, že jste v práci pod vlivem návykové látky nebyl a po pracovně právní linii vyhrajete, stejně si způsobíte velké nepříjemnosti a zaměstnavatel, pokud bude chtít, Vám může další pobyt u něj velmi znepříjemnit.
Dosud jsem se v textu věnovala možnosti, že budete na THC testován. Vy ovšem uvádíte, že Vás čeká preventivní prohlídka. Nevím, v jakém oboru pracujete, ale testy na drogy nebývají běžnou součástí preventivních prohlídek (drogové orientační testy nejsou rozhodně levné a zaměstnavatelé většinou přistupují k testování až v případě podezření, že je zaměstnanec pod vlivem), nikoliv v rámci prevence.
Každopádně by bylo nejbezpečnější, což asi sám víte, kdybyste se užívání THC vzdal nebo ho alespoň omezil, pokud Vám na stávajícím zaměstnání záleží a nechcete o něj přijít.
Mějte se fajn, a kdyby Vám odpověď takto nestačila nebo jste se potřeboval na cokoliv doptat, ještě se ozvěte.
Vilma Šilarová