pervitin
romana
přišli jsme na to že syn ve 24 letech bere pervitin snad šňupe, přiznal se na půl že jen 3 měsíce, dozvěděli jsme se že více než rok. klasicky mizí věci z domácnosti, přišel o práci netuším jak začít, test -přiznal se, jak v tomto věku pokračovat? díky za odpověd

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den, Romano,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Chápu, že se jedná o náročnou životní situaci, a že chcete synovi pomoc. Věřím, že i v daném věku syna se dají podniknout určité kroky vedoucí ke změně.
Za zásadní považuji fakt, pokud jsem to tedy pochopila správně, že syn s Vámi žije ve společné domácnosti (případně pokud je Vámi jakkoli podporován). To je mnohem podstatnější než to, kolik má let. Dokud žije s Vámi, rozhodně lze aktivně vyžadovat změnu jeho chování. Rodiče často mají tendenci vidět se jako více bezmocní, než tomu často ve skutečnosti je.
Rozhodně je pozitivní, že se celá situace odkryla, že je syn ochoten problém přiznat a nějakým způsobem o něm komunikovat. To je velký pokrok a zásadní krok na cestě ke změně situace.
Nyní by bylo vhodné si o problému poněkud podrobněji pohovořit. Je nutné dát zcela jasně najevo, že s jeho užíváním nesouhlasíte a dokud má z Vaší strany nějakou oporu (bydlení, uklízení praní, atd.), musí akceptovat to, co se po něm vyžaduje - čili abstinence, případně zahájení léčby (ambulantní, případně pobytová - záleží na rozsahu užívání).
Bylo by fajn, aby syn věděl, že rozhodne-li se pro léčbu, má z Vaší strany plnou podporu, pokud však ne, veškerá Vaše podpora bude končit. A je zcela nutné, aby Vaše slova, případná domluva opravdu důsledně platila. Není vhodné nedůsledně „vyhrožovat" něčím, co byste v důsledku nedotáhli do konce, což je věc poměrně náročná...ale důslednost je zde opravdu potřeba.
Je tedy nutné sdělit synovi jasné podmínky soužití a také, aby věděl, co bude následovat, pokud je nedodrží. Je pak už na synovi, jak se rozhodne k situaci postavit. Je také fajn využít období, kdy je syn ochoten o problému mluvit. Možná ani nebude nutné direktivně vyžadovat změny, možná je již sám syn aktivně nastaven ke spolupráci, což by bylo zcela ideální. Ovšem motivace k léčbě často u uživatelů kolísá a bylo by ji tak jako tak dobré podpořit jasným „plánem" a alternativami.
Pokud syn bude jakoukoliv změnu odmítat, bylo by vhodné postupovat tak, abyste ochránili případně sebe a svůj majetek - tím reaguje na Vaši poznámku o "mizení" věcí z domácnosti. Pak již bych navrhovala volit opravdu poněkud razantnější kroky, ale nerada bych tímto předbíhala situaci.
Pokud budete chtít, mohu Vám vyhledat poradnu v místě Vašeho bydliště, kam byste se mohli společně se synem, případně syn sám, obrátit. Pokud se tedy budete chtít zajít někam poradit, poprosím Vás o zaslání jména města, ve kterém žijete.
Na následujících odkazech se můžete podívat na obecné rady pro rodiče uživatelů návykových látek:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.prevcentrum.cz/Ambulantni-lecba/Informace-pro-rodice
Doufám, že se bude vše vyvíjet pozitivním směrem! Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit, ráda případně doplním jakékoli chybějící informace.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková