Pomoc se synem
Olga
Dobrý den prosím Vás o radu co se synem který kouří marihuanu a tet jsme zjistili že už bere i drogy to nevíme jaké synovi je 23 let žije sice se svojí ženou a malou dcerkou teda spíš nežije protože je více s kamarádami než doma chová se knim velice ošklivě nic a nikdo ho nezajíma a když mu něco řeknem tak je hned rozzuřený trvá to už pomalu rok už jsme vyskoušeli skoro vše prosili jsme hrozili jsme ale vše marný.Chtěla jsem se zeptat jestli jako rodiče ho mužem nechat někam zavřít než něco provede už si nevíme rady děkuji za odpověd Olga K.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Chápu, že Vám situace není lhostejná a chtěla byste synovi a také jeho nové rodině pomoci.
Konkrétně se ptáte na to, zda jako rodiče nemáte právo na to syna někam nedobrovolně hospitalizovat. Bohužel Vás v tomto ohledu budu muset zklamat, tento krok není možný. Nemůže to udělat ani jeho žena.
Rozhodně bych ale situaci i přesto zcela nevzdávala. Zdá se, že syn aktuálně není vůbec motivován ke změně. Možná by však pomohlo, kdybyste se zkusili domluvit s jeho ženou. Bylo by možné postupovat společně, pokud je to v rámci rodinných vztahů alespoň trochu možné.
Věřím, že také pro jeho partnerku to musí být obtížné. Bylo by dobré, aby ona věděla, že ve Vás má oporu v případě, že se rozhodne k nějakým systematickým krokům. Někdy právě tlak ze strany rodiny a partnerky může pomoci. Partnerka však jako matka malého dítěte má poměrně omezené možnosti, ale možná s Vaší oporou by se jí mohlo fungovat lépe.
Bylo by fajn, aby si se synem promluvila a dala mu jasně najevo nesouhlas s jeho chováním. Bylo by také fajn, aby vyžadovala léčbu, případně vážně míněný pokus o abstinenci. Syn by také měl vědět, co bude následovat, pokud se ke změně nerozhodne. Domluvené se pak musí opravdu dodržet, jinak ztrácí na smyslu a na váze. . Možná by tento tlak mohl pomoci.
Každopádně by bylo vhodné ochránit členy jeho nové rodiny a partnerka (matka malého dítěte) bez další opory má v tomto ohledu poměrně znesnadněné možnosti. Pro Vašeho vnuka rozhodně také není dobré, pokud vyrůstá ve společnosti uživatele, který se patrně chová velmi nevhodně. Možná mu vážně míněná hrozba ztráty rodiny bude konečně motivací ke změně chování. Pokud ne, bylo by na místě se zaměřit se na pomoc dalším členům jeho rodiny.
Pokud budete chtít, mohu Vám vyhledat poradnu v místě Vašeho bydliště, pokud mi napíšete, odkud jste - pro Vás, případně partnerku, či pro syna, pokud by se přece jenom rozhodl ke změně, či k léčbě. Existují poradny zaměřené na poradenství rodinám a blízkým uživatelů drog, kde by Vám kolegové mohli pomoci se v situaci více zorientovat, získali byste potřebné informace a podporu, kterou potřebujete, a také doporučení, jak dále komunikovat se synem a motivovat ho k případné léčbě. Zároveň samozřejmě existují poradenská centra pro uživatele drog, kam by se mohl obrátit syn. Služby těchto zařízení jsou bezplatné a lze je využít i anonymně.
Na následujících odkazech se můžete podívat na obecné rady pro rodiče, případně partnery uživatelů návykových látek:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.prevcentrum.cz/Ambulantni-lecba/Informace-pro-rodice
Odpovědí jsem trochu přesáhla rámec Vaší otázky, ale doufám, že to takto bude pro Vás v pořádku. Pokud chcete, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková