Kamarádka dcery šňupe pervitin
starostlivá matka
Dobrý den,přibližně před rokem jsem u dcery začínala zaznamenávat změny dosavadních návyků.Lidé kteří jí ještě nedávno připadali zvláštní byli najednou bezva kámoši,trochu se zhoršil prospěch i chování.Do nové společnosti dcera chodila v doprovodu své kamarádky a současně nevlastní sestry Veroniky,vyženěné dcery svého táty.Na jaře už jsem začínala být ostražitá,začátkem léta se podezření změnilo v jistotu-dcera si v mé bundě kterou si půjčila zapomněla sáček s marihuanou .Samozřejmě se snažila i tak zapírat,nevěřila jsem jí.Začala se mi vyhýbat,často jsme se hádaly. Snažila jsem se co nejvíce jí omezit finanční zdroje,i od ostatních příbuzných příbuzných.Koncem léta už si najednou přestávala s Veronikou rozumět,byla jsem ráda.V září se ze dne na den odstěhovala ke svému tátovi,Myslím že i pro to že on ji tak nepozoroval.Chodila ke mně na návštěvu,pochopitelně jsme si víc rozuměly,mohly jsme spolu mluvit více v klidu.Svěřila se mi, že Veronika má nového přítele,feťáka 25 let(holky mají 15 a 16 let),prý dává drogy i Veronice.Že už si toho všiml i vychovatel na internátě a Veroniku sleduje,ta už s tím prý přestává.V neděli mi dcera přišla domů s monoklem tak děsivým,že jsem s ní jela raději na pohotovost,měla jsem strach o oko. Udělala jí to Veronika .Pohádaly se.I lékařka byla zaražena,prý toto ještě neviděla.Obávám se,že agresivita útoku pěstí přímo na oko,mohla být podpořena účinkem drogy.Otřesená dcera mi svěřila že ten muž dával holce dávku jako sobě,aby si to prý užila,než se na to přijde.Zvažuji trestní oznámení,nešlo by o monokl(oko je naštěstí poraněno jen lehce a následky nejspíš nebude mít),ale dávat drogy patnáctileté? Matka Veroniky je v kontaktu s tím vychovatelem,je tedy informována.Přesto svou dceru pouští ven,dokonce ji možná i za přítelem odveze,prý věří že když na to na in ternátě přišli nic nebere.Nelíbí se mi to a mám i strach o svou dceru...

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Chápu, že Vás situace trápí a ráda byste ji nějakým způsobem vyřešila. Oceňuji, že před problémem nezavíráte oči a snažíte se ho takto aktivně řešit. Také vnímám jako hodně pozitivní, že s Vámi dcera takto otevřeně o problému hovoří.
Působí to na mne, že problém má několik dimenzí. Na jednu stranu se ptáte na možnost trestního oznámení, druhou dimenzi vidím ve strachu o dceru z důvodu pohybování se mezi uživateli drog.
Z hlediska problematiky návykového chování bych Vám jako rodiči doporučila podívat se na následující odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.prevcentrum.cz/Ambulantni-lecba/Informace-pro-rodice
Myslím si, že je dobré nepodceňovat to, že se dcera neustále pohybuje mezi aktivními uživateli a distributory drog. Je jasné, že pokud žije s Veronikou v jednom bytě, je nemožné se jim vyhýbat. Na druhou stranu předpokládám, že k incidentu s napadením nedošlo v místě bydliště. V tomto ohledu bych doporučila si s dcerou ještě zkusit promluvit a vyptat se jí, jak je vůbec možné, že k incidentu došlo - jak je možné, že se ocitla tam, kde lidé prodávají drogy. Doporučila bych (ať už to bylo jakkoliv) dát zcela jasně najevo žádost, aby se dcera takovýmto místům vyhýbala. (Napadá mne, jestli není možné, aby se dcera opět vrátila k Vám? Zda by to po incidentu sama neocenila...)
Pokud dochází k distribuci přímo v bytě otce, rozhodně je na zvážení odebrání dcery zpět z péče otce, případně informování sociálního odboru. Trestní oznámení na distributora je také možné podat, může se jednat také o dva paralelní procesy: spolupráce se sociálním odborem a případné trestní řízení. Obě možnosti považuji za cesty, kterými je možné se vydat, a které mohou mít nějaký pozitivní dopad na celou situaci, byť to na první pohled možná tak nevypadá.
Působí to na mne tak, že dcera má s Vámi velmi přátelský vztah. Bylo by však také fajn, aby bylo zcela transparentní, že nesouhlasíte s jakýmkoliv užíváním návykových látek a pohybu dcery mezi uživateli a to ne na bázi přátelství mezi Vámi a dcerou, ale spíše z pozice autority. Bylo by na místě, aby dcera věděla, že bude-li se experimentování, užívání návykových látek opakovat, budou z Vaší strany následovat také určité sankce, tresty, nikoli jen pochopení. Chápu ale, že je to velmi náročné, pokud u Vás dcera nežije. V tomto ohledu by bylo vhodné, abyste kooperovali společně s otcem dívky, který ji má aktuálně více pod dozorem. Chápu ale také, že to může být náročné, jelikož vztahy bývají po rozvodu často velmi komplikované.
Pokud máte pocit, že byste jako rodina, případně sama jako matka v této oblasti potřebovala intenzivnější podporu, ráda Vám vyhledám pracoviště poblíž Vašeho bydliště, kam byste se s problematikou mohla obrátit (vy s dcerou, případně také další členové rodiny - situace se jeví komplikovaně také z hlediska komunikace mezi v podstatě dvěma domácnostmi atd., myslím, že určitá podpora by mohla být v tomto ohledu fajn).
Jako ideální by se mi jevila intenzivnější kooperace mezi Vámi a otcem dívek. Domluvení společného postupu, případně vyhledání odborného pracoviště, které by Vám s komunikací pomohlo. Bylo by dobré , abyste na problém nebyla sama a abyste společně s otcem postupovali pokud možno co nejvíce v souladu.
Pokud budete chtít, neváhejte se na cokoliv doptat. Pokud mi napíšete, v jakém městě žijete, mohu Vám také dohledat onu poradnu.
Doufám, že se problém bude vyvíjet pozitivním směrem.
Přeji pěkný zbytek dne. S pozdravem,
Tereza Mazáková