syn
Lisa
Už jsem psala,odpovída mi pani psycholožka Tereza.Dneska jsem se dozvěděla,že syn skutečně v poslední době experimentoval s pervitinem a marihuanou.Nechápu,že mu testy nic neukázaly.Teď zůstane 14 dnů v nemocnici,pani dr.řekla,že u něho bude nejdůležitější probrat jeho problémy.Pervitin neaplikoval injekčně,ale nějak vdechoval.
Kouřil naposledy asi před týdnem.1 jointa,se 2 kamarády.
Po 14 dnech ho pustí a teď nevím co dál.On problém bagatelizuje,je fakt,že do teď jsme nic nepoznali.
Pracuje,nedluží,mám z toho v hlavě úplný chaos a nevím jak dál.Moc jsem se o to nikdy nezajímala.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
jsem ráda, že jste se ještě ozvala. Musím říct, že to první co mne napadlo po přečtení Vaší zprávy, bylo to, že to jsou všechno v zásadě pozitivní informace.
Chápu, že máte strach a že Vás může děsit problematika návykových látek, ale z hlediska prognózy v oblasti duševního zdraví je vlastně to, že se jednalo o užití drogy ta lepší varianta. Abych to ještě vysvětlila. Ten duševní výkyv mohl přijít bez „toxického" podnětu (bez užívání drog) a to by bylo z hlediska psychiatrického pohledu mnohem závažnější. Takto existuje opravdu velká naděje, že pokud syn s užíváním přestane, bude vše v pořádku a daná epizoda se již nemusí opakovat. Což je myslím dobrá zpráva.
Nevíme přesně, jakého rozsahu bylo synovo experimentování - to ví pouze on. Každopádně si myslím, že je fajn, že tato nepříjemná zkušenost přišla relativně na začátku experimentování a ne po několika letech. Myslím, že by ho tato zkušenost mohla do značné míry od dalšího užívání odradit.
Bylo by dobré nejprve zjistit, jak se na celou situaci dívá on a až na základě toho reagovat. Může být pravdou, že problém opravdu přišel na základě jednorázového experimentu a proto bych chápala, kdyby měl syn tendenci problém se závislostí bagatelizovat - možná opravdu „pouze" experimentoval a takto se mu to jednorázově vymklo z rukou. Z tohoto hlediska by pak opravdu bylo zbytečné syna například nutit do léčby. Možná by ho nucení zahájení léčby pouze více házelo do opozice. Možná opravdu léčbu nepotřebuje.
Píšete, že Vás napadá, že byste zůstala doma. Já bych to nedoporučovala. Myslím, že syn by naopak na tuto zvýšenou péči mohl reagovat negativně. Vzhledem k věku syna bych mu spíš dávala potřebný prostor.
Rozhodně bych však dala najevo, že pokud bude návykové látky užívat znovu, budou následovat nějaké sankce - je samozřejmě na Vás, co by Vám s ohledem na situaci přišlo nejpříhodnější (žádné finance od Vás, to, že budete požadovat, aby syn řešil situaci s odborným zařízením ve smyslu ambulantní léčby). Rozhodně je potřeba, aby syn jasně věděl, že pokud se situace bude opakovat, budou z Vaší strany následovat patřičné sankce. Také toto se dá říct vlídně, nemusíte volit příliš direktivní slovník, jen je opravdu dobré, aby bylo v záležitosti opravdu jasno. Například není dobré vyhrožovat vyhozením z bytu, pokud víte, že byste ho stejně z bytu nevyhodila...To, na čem se domluvíte musí opravdu platit. Syn musí vědět, že se nejedná o plané výhružky.
Aktuálně bych doporučila být spíš podpůrná. Myslím, že také pro syna to musela být velmi nepříjemná situace a sám je z toho možná ještě v šoku...
Pokud budete mít pocit, že byste chtěla situaci probrat po telefonu, případně zajít někam na konzultaci, rozhodně Vám ráda vyhledám příslušné zařízení v místě Vašeho bydliště. Já bohužel v rámci této poradny poskytovat telefonické poradenství nemohu.
Můžete kontaktovat například tato zařízení, která se specializují na danou problematiku a pomoc rodičům:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
http://www.prevcentrum.cz/Ambulantni-lecba
Můžete se také podívat, a to doporučuji, na tyto odkazy s informacemi:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.prevcentrum.cz/Ambulantni-lecba/Informace-pro-rodice
To, že byl problém vyvolán na základě užití návykových látek není v zásadě tak negativní zpráva a prognóza by mohla být dobrá. Je však nutná abstinence ze strany syna. Jak již jsem psala, pokud užívání nebylo velkého rozsahu, věřím, že by ho tato příhoda mohla od dalšího užívání odradit. Nebojte se se synem komunikovat zcela normálně.
Doufám, že vše dobře dopadne. Kdybyste se chtěla ještě na něco doptat, neváhejte se na nás znovu obrátit.
Držte se!
Tereza Mazáková