Jiné řešení
Turtlle
Dobrý den,
jsem 25 studentka, která si v životě prošla mnohým, většinou ne úplně lehkým. Asi od 13 let jsem problémy řešila způsobem, který se zdál nejlehčí (ikdyž jak kdy) - alkoholem, trávou, léky, perníkem ... asi od 17 jsem docházela jednou týdně k psychologovi - terapeutovi. Sem jsem chodila tak 4 nebo 5 let, hledala jsem ve svém životě pozitivní změny, ale nebylo jich tolik, kolik jsem za to dobu, kdy jsem k psychologovi docházela, očekávala. Nakonec změnil působiště a další spolupráce pro mě již z finančních důvodů nebyla možná. Proto jsem zůstala nadále v tom řešení problémů, na které jsem byla zvyklá. Nyní mám partnerský vztah, který byl ze začátku naplněn obrovskou nadějí, nyní se opět dostavují ty, pro mě tak známé, pocity, které ve mně vyvolávají úzkost, strach, vleklé a už dlouho nezvladatelné deprese, které tento pro mě tak důležitý vztah opět odkazují k záhubě... A proto se na Vás obracím s prosbou, zda byste mi nedoporučil, kam se nyní v Brně obrátit - jaké jiné nalézt řešení této situace než alkohol, trávu, léky a perník...?Psychiatra? Pomohly by nějaké prášky? Psychologa?
Děkuji Vám mnohokrát.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Je mi líto, že se dlouhodobě ocitáte v tak nepříjemné situaci. Vnímám, že ve stávajícím stavu nechcete setrvávat a máte motivaci ke změně, což je pozitivní.
Nezdá se mi, že byste problém „řešila" pouze pomocí návykových látek, ale mám dojem, že se také pokoušíte jít i jinou cestou - jak jinak by se dalo nazvat tolikaleté docházení k psychologovi. Zdá se mi, že rozhodně nevyhledáváte pouze jednoduchá řešení a je také otázkou, jak přísně/kriticky hodnotíte změny, kterých věřím, jste za posledních let dosáhla.
Bohužel nevím, jak byla u psychologa spolupráce nastavena, ale vzhledem k obtížím dlouhotrvajícího charakteru bych doporučila spíše intenzivní, dynamicky (na vztahy zaměřenou) laděnou terapii.
Nevím však, jakého rozsahu je aktuálně Vaše užívání návykových látek. Ideální by bylo, kdyby se v době vstupu do dynamicky orientované terapie již dařilo abstinovat. I tak je terapie vždy velkou psychickou zátěží.
Rozhodně by bylo vhodné si promluvit s psychiatrem. Je také do značné míry na Vás, jak Vy sama pohlížíte na možnost medikace. Každopádně psychiatrickou konzultaci bych doporučila v zařízení Podané ruce, kde se zabývají problematikou užívání návykových látek (s ohledem k Vámi popisovanému užívání alkoholu a drog je lepší i psychiatrické obtíže konzultovat s psychiatrem, který se mimo jiné orientuje i v oblasti návykového chování). Organizace Podané ruce má mimo jiná zařízení i psychiatrickou ordinaci. Odkaz zde:
http://www.podaneruce.cz/programy-a-pece/psychiatricka-at-ordinace/
Případně zde další kontakty:
http://www.drogy-info.cz/index.php/map/?region_id=4
Píšete také, že zažíváte jistou deziluzi ve vztahu, která možná povede k jeho ukončení - tedy spíše návrat Vám známých pocitů by jej mohl přivést ke konci. Pokud jsou příčiny potíží ve vztahu opravdu pouze na straně Vašich nejistot, věřím, že se s tím dá určitě ještě nějak pracovat. Vzhledem k Vaší schopnosti sebereflexe bych to viděla spíše nadějně. Neznám kontext Vašeho vztahu, ale obecně se dá s mnohým pracovat, ať už ve vztahu současném nebo případně v jakémkoli jiném.
Celkově mám dojem, že svou situaci hodnotíte poměrně hodně přísně. Pouze z Vašeho krátkého dotazu lze vidět, jak se snažíte na sobě pracovat, že se také poměrně intenzivně zabýváte partnerským vztahem a svou rolí v něm, patřičně reflektujete svou situaci atd. To jsou všechno hodně pozitivní věci.
Každopádně doporučuji kontaktovat dané zařízení a zkusit se domluvit na schůzce, bylo by fajn, abyste na sobě dále pracovala, a možná to půjde líp s určitou profesionální oporou.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit, ráda o Vás opět uslyším.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková