tehotenstvi
iva
prosim vas sem zavisla na pervitinu a zjistila jsem ze jsem tehotna a ze jsem v 5 tejdnu tak jsem sla k lekari a nechala jsem si dat prasky jako potrat ale este jsem si je nevzala proto ze jsem zacla premislet jestly je to spravne a jestly si to v budoucnu nebudu vicitat a chtela jsem se zeptat jestly potrat je spravne rozhodnuti nemam zadnou zodpovednost a nevim jesly je to spravne to co delam ale nejspis asi jo proto ze bych se asi o to dite nezvladla postarat neverim si a mam strach a neumim se rozhodovat a nevim jestly je to spravne reseni??nebudu si to potom v budoucnu vicitat??a jak muzou drogi ovlivnit dite nebo co se muze dit v prubehu tehotenstvi??

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Ivo.
Je velmi dobře, že píšete. Uvádíte, že nejste zodpovědná, ale dle mého názoru, obstarávat si informace o případných rizicích těhotenství versus drogy, mě odpovědné přijde...
Konzumace drog v době těhotenství samozřejmě sebou nese celou řadu velmi vážných rizik, které se odvíjí od typu konzumované látky (neuvedla jste, o jaké drogy konkrétně u Vás jde).
U konzumace stimulačních drog v počátku těhotenství, u vývoje embrya platí pravidlo, že v prvním měsíci těhotenství miminko buď přežije, bude v pořádku a poškozené buňky se nahradí. Nebo nepřežije a dojde k samovolnému potratu. Teď to možná vyzní špatně, ale je to takové ,,buď" a ,,nebo"... Uvádíte, že jste v pátém týdnu těhotenství, tudíž k fatálnímu poškození nedošlo, pokud jde o pervitin. Stimulační drogy nevyvolávají fyzický návyk (který by pak pociťovalo i nenarozené dítě), tudíž vysazení pervitinu není pro miminko takový šok, jako u uživatelek látek opiátového typu, na které fyzický návyk je. Pokud jde u Vás o pervitin, chtělo by to ihned se dalším konzumacím již zcela vyhnout, jelikož užívání pervitinu v průběhu těhotenství má samozřejmě vliv na nenarozené dítě. Pokud byste se rozhodla, že si miminko ponecháte.
Níže uvádím zdravotní důsledky pro matku a především pro dítě v průběhu těhotenství a po porodu www.drogy-info.cz Otevřít odkaz v novém okně, (z bulletin Zaostřeno na drogy s tématem Návykové látky v těhotenství):
"Stimulancia způsobují periferní vasokonstrikci, tachykardii matky, zvýšenou irritabilitu dělohy. Výrazná vasokonstrikce způsobuje snížení průtoku v děložní tepně, zvýšení vaskulární rezistence, což se projeví jako hypoxémie, hypertenze a tachykardie plodu. Vlivem chronické hypoxie se rodí plod s nízkou porodní hmotností a se známkami nitroděložní růstové retardace. Je prokázáno rovněž vyšší procento předčasných porodů. Při abúzu metamfetaminu je také prokázán vyšší výskyt placentárních změn, které mohou vést k odloučení placenty a syndromu náhlého úmrtí novorozence. Časné důsledky působení drogy na novorozence - novorozenci vystavení účinkům stimulačních drog samotných nebo v kombinaci s jinými drogami vykazovali nižší porodní hmotnost, menší obvod hlavičky, kratší dolní končetiny, vyšší relativní riziko výskytu defektů močové a pohlavní soustavy a nižší skóre v neonatálním hodnocení vývoje ve srovnání s dětmi bez drogové expozice. Děti vystavené účinkům stimulačních drog jeví známky akutního abstinenčního syndromu, pro který je typická menší intenzita a kratší trvání, než můžeme pozorovat po opiátech. Projevuje se přítomností hypertonu, irritabilitou, bleskovými reflexy, křečemi, apnoickými pauzami, průjmy. Mohou se vyskytovat poruchy spánku, třes, abnormální evokované zrakové potenciály a abnormální EEG záznam. Pozdní důsledky působení drogy na novorozence - četné studie zaznamenaly neurobehaviorální a vývojový deficit u dětí vystavených in utero účinkům stimulačních drog. Další zaznamenané známky intrauterinní expozice jsou zvýšené riziko anomálií srdce a vylučovací a pohlavní soustavy, nekrotizující enterokolitidy a krvácení do mozku. Během dětství trvá zvýšené riziko syndromu náhlého úmrtí dítěte."
Opiáty: pravidelné užívání opiátů v těhotenství má mimo jiné za následek, že dítě po porodu trpí abstinenčními příznaky. V těchto případech je pak nutné zvážit, zda nepřejít na substituční léčbu, která je rozhodně bezpečnější, než užívání nelegální drogy, jak pro dítě, tak pro matku...
Kopíruji informace o užívání opiátů (z www.drogy-info.cz, bulletin Zaostřeno na drogy, téma Návykové látky v těhotenství):
"Patofyziologické účinky opiátů samotných na těhotnou ženu jsou jen mírné. Mnohem závažnější jsou následky případné intravenózní aplikace a rizikového chování při shánění drogy a prostředků na drogu. Je prokázána zvýšená incidence infekčních chorob (HIV, hepatitis C, TBC, bakteriální pneumonie) a sexuálně přenosných chorob. Životní styl žen závislých na heroinu je značně neuspořádaný a prenatální péče o jejich těhotenství bývá nedostatečná. Těhotnou ženu je nutné motivovat k návštěvám těhotenské poradny a pokusit se ji kontaktovat s některým ze substitučních
center. Heroin rychle proniká placentou a vniká do fetálních tkání do 1 hodiny od aplikace. Neexistuje jednoznačný důkaz, že zvýšený výskyt vrozených vývojových vad a snížení délky těhotenství lze připsat na vrub pouze opiátům. Odbourávání drogy je v mateřském organismu provázeno odbouráváním u plodu, což vede ke zvýšenému riziku poškození a úmrtí plodu.
Kolísání hladiny drogy u uživatelek heroinu, stejně jako opakování abstinenčního syndromu, způsobuje změny na placentě a rozvoj placentární insuficience. V důsledku placentární insuficience se rodí plody s intrauterinní růstovou retardací. Vlastní porod, pokud je veden přirozenou cestou, se neliší od porodů v běžné populaci co se týče délky jednotlivých porodních dob (Wehbeh, 1995). Nebylo pozorováno přenášení nebo hypertrofie plodu. U drogově závislých rodiček lze však pozorovat výrazně nižší práh bolesti, což se projevuje chováním na porodním sále a vyššími nároky na analgetickou terapii. Časné důsledky působení drogy na novorozence - Hlavním důkazem neuropsychické abnormality je u novorozenců vystavených nitroděložně účinkům opiátů tzv. abstinenční syndrom novorozence. Projevuje se různou intenzitou a dobou nástupu počátečních symptomů. Abstinenční syndrom se objevuje u 50-80 % dětí narozených matkám-heroinistkám,obvykle 48 až 72 hodin po porodu. Pozdní důsledky působení drogy na novorozence - Některé důkazy naznačují spojitost mezi nitroděložní expozicí opiátům a dlouhodobým vývojovým postižením. Wilson a kol. pozorovali ve studii dětí mezi 3 až 6 lety, které se narodily matkám závislým na heroinu, nižší tělesnou hmotnost a výšku a snížené behaviorální, organizační a percepční schopnosti. Podobný nález publikovali van Baar a de Graf ve své prospektivní studii, která sledovala děti závislých matek do5,5 roku života. Tyto děti měly nižší IQ a horší jazykové testy než kontrolní skupina, přičemž rozdíly se zvětšovaly se zvyšujícím se věkem. Tyto rozdíly byly méně vyznačeny u dětí, které byly adoptovány, nebo byly svěřeny do pěstounské péče. Zůstává nejasné, zda tyto nálezy mohou být beze zbytku připsány přímému účinku heroinu, nebo zda má rovněž podíl zdravotní stav matky během těhotenství, polymorfní abúzus drog, genetický potenciál nebo pozdější vlivy rodinného prostředí nebo jiné zevní vlivy."
Moc informací o celkové situaci nepíšete, tudíž nedokážu posoudit, nakolik obtížené by pro Vás bylo zajistit dítěti vše co je třeba, jak je na tom otec dítěte (zda je také konzumentem drog) a jak se k celé situaci staví, zda máte dostatečné zázemí, pravidelný příjem, zda máte někoho, kdy by byl ochoten Vám pomoci, jak to sama vidíte s Vaší konzumací drog atd...
Také netuším, kde žijete. Pokud je Vám dostupná Praha, doporučuji se a to co nejdříve spojit s tímto zařízením a o celé situaci si podrobněji pohovořit:
Denní stacionář, o. s. SANANIM
Janovského 26, Praha 7
(nedaleko Veletržního paláce, mezi zastávkami tramvaje Strossmayerovo náměstí a Výstaviště - mapa Otevřít odkaz v novém okně; vchod se zvonkem přímo z ulice)
Telefon:    220 803 130, 220 800 041, 605 212 175
Email:         stacionar@sananim.cz
Kontaktní osoba: PHDR. Preslová Ilona
Provozní doba:
Pondělí: 8.00 - 16.00
Úterý: 8.00 - 17.00 (16.00 - 17.00 - rodič. konzultace)
Středa: 8.00 - 16.00
Čtvrtek: 8.00 - 16.00
Pátek: 8.00 - 15.00
Více o zařízení zde: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Zde konkrétně informace pro matky: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst)/informace-pro-matky.html
Nejenom, že byste si zde mohla o všem pohovořit a získat potřebnou podporu ve Vašem rozhodnutí (ať je jakékoliv). Pokud byste se rozhodla pro abstinenci a miminko si ponechat, zde by Vám poradili jak se během těhotenství na vše připravit + sociálně-právní pomoc (dávky pobírané v rodičovství, sociální dávky, bydlení, výživné na dítě atd.).
Dále vkládám odkaz s informacemi o terapeutické komunitě, která se přímo specializuje na léčbu matek/uživatelek. Zde probíhá léčba drogové závislosti a matka má své dítě po celou dobu u sebe, nejsou tedy separovány. Pokud byste měla zájem o pobyt v této komunitě, ve výše zmíněném Denním stacionáři, by Vám kolegové pomohli vše zprostředkovat a zařídit.
Více informací o tomto léčebném zařízení, kde se matky léčí společně se svými dětmi zde:
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk)/lecba-matek-s-detmi.html
O podmínkách příjmu do zařízení se dočtete zde:
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk)/lecba-matek-s-detmi/prijem-klientek.html
Pečlivě si prostudujte veškeré informace, pokud by Vám něco nebylo jasné nebo měla doplňující dotazy, nebojte se znovu napsat. Pokud mohu doporučit, s řešením situace bych dlouho neotálela.
Jak Denní stacionář, tak terapeutická komunita Karlov, jsou součástí stejné organizace (SANANIM, z.ú.) stejně jako tato webová poradna, kam jste napsala. Tato zařízení tady nejsou proto, aby matky/uživatelky nějak kompromitovala. Naopak, jsou tu zde, aby jim (potažmo jejich dětem) pomáhala. Nebojte se s kolegy spojit.
Držím palce a budu moc ráda, když dáte vědět, jak to s Vámi dál vypadá a jak se Vám a miminku daří. Mějte se hezky a buďte na sebe opatrná.
S pozdravem MK