závislost na marihuaně
anonym
Dobrý den, můj blízký je závislý na marihuaně více než rok, nemohu se dívat jak ho to ničí, jak ho dostat na terapii nebo do nějakého protidrogového centra?

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
Děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Ráda bych Vás na počátku ujistila o tom, že naše poradna funguje anonymně a zveřejňovány jsou odpovědi pod kódy - čili pod číslicemi, aby nebylo možné dotazy identifikovat. Rozhodně chápu nutnost respektování soukromí při takto citlivé záležitosti.
V dotazu bohužel nespecifikujete vztah k dané osobě. Jsou výrazně jiné možnosti rodiče dospívajícího dítěte, než například sourozence již dospělého a samostatného uživatele, proto se mi Vaši otázku bohužel nepodaří dopovědět zcela konkrétně. Pokud byste chtěla, můžete dotaz specifikovat, také odpověď by pak mohla být konkrétnější. Také není řečeno, jakého rozsahu je kouření marihuany. Přesto se pokusím naznačit možnosti.
Rozhodně bych doporučovala zkusit si o problému spíše nekonfrontačně pohovořit a nabídnout pomocnou ruku. Můžete také dotyčnému předat kontakty na zařízení v místě Vašeho bydliště (mohu pomoci s vyhledáním, budete-li chtít).
Bylo by fajn jakoukoliv pomoc podmínit snahou o abstinenci, případně snahou o změnu. Rozhodně bych, v případě, že jste rodičem, nedoporučovala podporovat finančně. Jste-li rodič, bylo by vhodné jasně dát najevo názor na danou situaci a opravdu pevně vyžadovat změnu. Také stanovit pravidla společného soužití a případné sankce, pokud se situace nezmění.
Pokud nejste rodičem či manželkou, lze říci, že tolik možností, jak „přinutit" dotyčného k abstinenci neexistuje. Nabídnutí pomocné ruky, předání kontaktů či zpětná vazba jsou však často nedocenitelnou pomocí. Bohužel, více, v případě jedná-li se o dospělého, samostatného člověka, dělat nemůžeme.
Je pak na Vás, zda a v jakém vztahu budete s daným člověkem pokračovat v případě, že se rozhodne s užíváním nepřestat. To bych doporučila zvážit a promyslet ještě před daným rozhovorem.
Doufám, že takto v obecné rovině bude odpověď alespoň trochu platná. Opravdu je obtížné radit, aniž bych znala Váš vztah k danému člověku, případně také věk osoby atd.
Každopádně budete-li chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Není problém odpovědět na případné další otázky.
Doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem!
Přeji pokud možno hezký zbytek dne. S pozdravem,
Tereza Mazáková