prosim o radu.
anton
Zdravim!
Potreboval bych poradit jak mam postupovat a jednat s moji segrou ktera je zavisla na pervitinu. Je ji 21let momentalne bydli u pritele kteryho taky privedla k drogam. Neposloucha nekomunikuje a uplne se odloucila od rodiny. Predem Dekuji za kazdou radu.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
Děkujeme za dotaz. Chápu, že byste sestře rád pomohl. Zkusím se podívat na to, co z pozice bratra můžete v této situaci udělat.
V prvé řadě mne k Vašemu dotazu napadlo to, že se jedná o poměrně náročnou situaci také z toho důvodu, že sestra, jak píšete, odmítá komunikaci a zdá se, že se od primární rodiny již osamostatnila.
Mnohem větší možnosti mají např. rodiče do té doby, dokud děti určitým způsobem podporují - finančně, jakoukoliv jinou podporou - zázemí atd. Na dotaz tedy odpovídám tak, jako by sestra již byla na rodině zcela nezávislá. Je tomu tak? Pokud ne, situaci bych potom nahlížela poněkud jinak.
V prvé řadě je opravdu nutné si se sestrou promluvit. Bylo by fajn jí zkusit pokud možno spíše nekonfrontační, vlídnou cestou sdělit, že o ní máte obavy, můžete jí například zkusit popsat, jaké změny u ní v poslední době pozorujete apod.
Dále by bylo bylo dobré, aby sestra věděla, že ve Vás má oporu v případě, že se rozhodne k léčbě, případně pokud se nějakým způsobem pokusí situaci změnit. Rozhodně bych např. nedoporučovala sestru za aktuální situace jakkoliv finančně podporovat.
Pokud budete chtít, můžete také sestře předat kontakty na zařízení, kde by v případě potřeby mohla vyhledat odbornou pomoc. Pokud chcete, ráda Vám kontakty na daná pracoviště v místě vašeho bydliště vyhledám.
Napadá mne, že by také bylo fajn, abyste postupoval ve shodě s dalšími členy rodiny. Jakoukoliv pomoc z Vaší strany bych doporučila podmínit abstinencí. Tlak a společný postup rodiny někdy může pomoci. Rozhodně bych nedoporučovala útočit jakýmkoliv způsobem na sestřina přítele, to by pravděpodobně komunikaci mezi Vámi mohlo ještě více narušit, přestože souhlasím s tím, že pokud užívají oba partneři, je situace opět o něco náročnější.
Bohužel Vás asi nepotěším v tom, že z pozice bratra více dělat nemůžete. Už nabídnutí pomoci a podpory v případném boji se závislostí je velké gesto, které možná sestra (doufejme) někdy v budoucnu ocení.
Pokud máte pocit, že by o případnou podporu měli zájem také Vaši rodiče, mohu Vám vyhledat poradnu, na kterou se můžete obrátit jako celá rodina. Myslím, že vzhledem k věku sestry by to mohla být efektivní cesta.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Ráda o Vás opět uslyším.
Doufám, že se situace u Vás v rodině bude vyvíjet pozitivním směrem!
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková