detox - odvykání, pervitin
Melisa
Dobrý den, prosím o kontakty kam se obrátit a zjistit jaké možnosti zde jsou.
Jedná se o syna, je na pervitinu 8-10 let. Je dospělý a o pomoci nechce slyšet. Myslí si že to zvládne sám, ale po 14 dnech se dostaví absťák a vše co to obnáší a přínášení za utrpení pro všechny blízké, rodinu.
Snažíme se ho stále motivovat a přesvědčít aby šel na odvykání.
Motivace je zde velká,žena - dítě, proto se dále snažíme. Musí se sám rozhodnout, aby neničil dále život sobě i ostatním. Proto bych ráda už předem věděla kam by mohl jít, jaké jsou možnosti, kdyby se rozhodl.
Děkuji Mel.

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz a důvěru. Vaše situace, a především situace ženy Vašeho syna, je velmi obtížná a je proto moc fajn, že jste se na nás obrátila. Píšete, že syn je dospělý (30 let) a doposud nevynaložil žádnou snahu vedoucí ke změně jeho životního stylu. Veškerá aktivita vlastně zatím vychází od jeho okolí, které svým užíváním drog devastuje.
Léčba osob závislých na návykových látkách v ČR je velmi propracovaná a detoxem, který zmiňujete, celý proces jen začíná. Nevím, zda Váš syn užívá pervitin po celou dobu pravidelně a v jakých dávkách, každopádně 8 - 10 let je už dost dlouhá doba. Obecně takovýto klient dochází nejprve na předléčebné poradenství do Kontaktního centra (KC) pro uživatele drog (adresu nejbližšího Vám přiložím níže), kde s odborníkem probírá svoji situaci a společně, pokud má zájem se léčit, vyberou vhodný postup. Následuje nástup na detox, který probíhá na specializovaném oddělení psychiatrických léčeben. Seznam poskytovatelů detoxikace synovi rádi v KC poskytnou a nechají ho si příslušné instituce obvolat. Čekací doba na nástup se pohybuje průměrně kolem dvou týdnů (aktuální naplněnost detoxů se mění každým dnem, větší zájem o nástup, a tedy delší čekací doby, bývají v zimních měsících). Závislost na pervitinu je prakticky výhradně psychického typu, pobyt na detoxu tedy bývá relativně krátký (zhruba týden až dva, vše je samozřejmě individuální). Detoxikaci je možné podstoupit i ambulantní formou, ale funguje to pouze v případě velmi motivovaných klientů.
Už z uvedené doby detoxu (cca 2 týdny) vyplývá, že se jedná o velice krátký čas na to, aby se za něj pořešil problém, který trval 10 let. Proto je nezbytné pokračovat v léčbě. Možnosti jsou opět ambulantní či pobytová forma. Jak jsem již psala, ambulantní léčbu (např. v AT ambulanci) zvládne pouze velmi motivovaný klient, s dobrým rodinným zázemím a spíše kratší drogovou "kariérou". Pro uživatele s delším obdobím abúzu drog je vhodnější léčba pobytová v Terapeutické komunitě či Psychiatrické léčebně (konkrétní informace Vám jsou opět schopni poskytnout ve výše zmíněném KC, pro představu, jak léčba probíhá, Vám posílám odkazy na některé certifikované terapeutické komunity: http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn).html, http://www.magdalena-ops.eu/index.php/co-nabizi-magdalena-ops/lecba/tk.html, http://www.wl1.cz/terapeuticka-komunita.html).
Po dokončení léčby je vhodné docházet ještě do doléčovacího programu, který již probíhá takovou formou, aby klient mohl docházet do zaměstnání a běžně fungovat s rodinou.
Vím, že to takto sepsané vypadá nekonečně dlouze, nicméně opravdu nelze očekávat po tolika letech rychlé řešení bez rizika stejně rychlého návratu k braní drog.
Každopádně píšete, že syn prozatím motivovaný není. Což neznamená, že zbytek rodiny musí pouze čekat na jeho změnu. Bylo by velmi vhodné, abyste první krok k odborné pomoci udělala Vy (nevím, jaké má kapacity synova těhotná žena). V KC, na které Vám zašlu odkaz, poskytují běžně služby i rodičům a blízkým uživatelů drog (i těch dávno dospělých). Jednak se Vám tam dostane odborné podpory a je prokázáno, že i když snaha o změnu situace vzejde od "zdravého" člena rodiny, změní se tím přístup k závislému a ten se lépe a rychleji dostane do odborné péče. Je možné tam probrat možnosti, jak syna motivovat k léčbě a zároveň, což je neméně důležité, jak se postarat sama o sebe v této těžké životní situaci.
Přeji Vám hodně sil, a kdybyste se potřebovala na cokoliv doptat, ještě se ozvěte, ráda se Vám budu věnovat.
Vilma Šilarová
Kontktní centrum Litoměřice
Lidická 57/11, Litoměřice, 412 01
Telefon: 416 737 182
Mobil: 728 262 683
Email: info@kclitomerice.cz
http://www.kclitomerice.cz/