Proč je marihuana nelegální a démonizovaná?
Sicky
Dobrý den,
rád bych se zeptal někoho kdo problematice drog rozumí, proč je marihuana nelegální když se rizika s užíváním spojená ať se na to dívám z hlediska zdravotního, tak společenského nedají se zákoně tolerovanými drogami (alkoholem, cigarety) ani srovnávat? Nebo by ta otázka měla znít jinak, proč je tolerovaný alkohol, když je mnohem bezpečnější marihuana zakázaná.
Je to na hlavu postavené. Zvlášť když srovnám marihuanu s alkoholem, který má při nadužívání těžké dopady na lidské zdraví po tělesné i duševní stránce. Marihuana samozřejmě není bez rizik, no dopad na tělesné zdraví je i při nadužívání ve srovnání se zmíněným minimální. Zdaleka se nesnižuje v takové míře společenské uplatnění a maximálně se z člověka stane trochu tydýt, protože ne každý hulí s Mírou .
Kde je ta motivace, neustále marihuanu řadit k těžkým drogám a zabíjet tak například její léčebný potenciál který je nesporný u mnoha vážných chorob, kterým mírní projevy a oddaluje smrt - dokázáno.
A není to jen věc legislativní. Rodič najdoucí u puberťáka pytlík s půlgramem marihuany se psychicky hroutí, píše do online poraden, hledá léčebny a už vidí svoje dítko v rakvi. No že mu puberťák přišel o víkendu ve dvě ráno domu nadranej že byl rád že nepřestal dejchat - to je v klidu, je mladej a zkouší co si může dovolit. V jeho věku jsme byly stejný. Přijde mi to stupidní a zajímalo by mě, kdo tyhle stigmata a dogmata stále drží.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
Děkujeme za zajímavý dotaz. Váš dotaz má nespočet dimenzí - legislativní, medicínskou, ekonomicko-tržní, politickou, historickou atd. Není bohužel v mých silách podrobně problematiku analyzovat jelikož zabývat se problémem komplexně by vyžadovalo několik stran textu pro každou z této oblasti. Pokusím se tedy odpovědět spíše obecně a s jistou mírou zjednodušení.
To, jaké látky jsou ve státě tolerovány, do značné míry také vychází z kulturní tradice. Zde můžete vidět počátky toho, proč je alkohol státem tolerován. Změna by rozhodně ve společnosti vzbudila vlnu nevolí - rozhodně by to tedy nebylo téma, na kterém by se daly „sbírat" politické hlasy atd. Alkohol je také daněn, existují tady lobby ze strany alkoholových producentů atd. Změna v této oblasti by tedy zajisté byla opravdu obtížná. Navíc kriminalizace alkoholu by stejně pravděpodobně mnohé nezměnila, stalo by se pouze to, že by se alkohol distribuoval ilegálně.
Ohledně marihuany Vám musím oponovat ve dvou věcech. V oblasti léčby pomocí marihuany se v poslední době podnikají mnohé systémové kroky, aby právě k léčbě mohla být používána. V r. 2013 byl schválen zákon, který legalizuje využití marihuany pro léčebné účely, přičemž tedy uvedení léčebného konopí do lékáren bylo provázeno mnoha obtížemi (ale nebudu zde hodnotit způsob provedení těchto legislativních změn). V druhém případě bych si dovolila oponovat tam, kde máte tendenci podceňovat rizika marihuany a také tam, kde posuzujete společenské nastavení vůči marihuaně.
Já například na základě své praxe s uživateli návykových látek, případně na základě kontaktu s jejich rodiči, musím říct, že marihuana, její efekt, je často v české společnosti výrazně podceňován - čili na rozdíl od Vás mám dojem, že riziko konzumace marihuany je valnou částí populace bagatelizováno a domnívám se, že neprávem. Jak vidíte, názor se tedy bude měnit dle populace, s jakou zrovna komunikujete, já se zrovna setkávám spíše s těmi, kdo rizika bagatelizují, Vy pravděpodobně s opačným spektrem...
Máte ale pravdu, že pohled na marihuanu může být také opačný - tedy vehementní démonizace. Tato démonizace se opravdu může jevit jako lehce úsměvná ve srovnání se stavem v oblasti konzumace alkoholu. Tímto však již zabíháme do oblasti hodnocení a moralizování a na tuto oblast se opravdu nevztahují žádné stoprocentní pravdy. Navíc srovnávání nepovažuji v této oblasti za úplně ideální, viz níže.
Proč rodiče panikaří, pokud najdou u dítěte marihuanu? Osobně se domnívám, že rodič by měl být stejně tak na pozoru, pokud přijde domů dítě opilé, jako pod vlivem marihuany. Myslím si, že by se rodič měl chovat v souladu s legislativou a rozhodně konzumaci těchto látek s dítětem řešit atd. U marihuany se jedná opět o onen společenský kontext - užíváním marihuany nedospělý člověk nejenom užívá návykovou látku, ale také jistým způsobem vstupuje také do ilegálního prostoru (to, proč tomu tak je, nemá smysl v tomto ohledu hodnotit - některá pravidla jsou daná a nezbývá, než je respektovat, bez ohledu na to, že s nimi nemusíme souhlasit - také zde bych rodičům nedoporučila diskutovat s dítětem o legislativě, což může být velmi zajímavé, ale je nutné zachovat se jako rodič a dát jasně najevo nesouhlas).
Ono, obecně srovnávat dvě návykové látky, které mohou mít negativní dopad na člověka, opravdu není nikdy úplně ideální. Obě dvě látky mohou způsobovat mnohé potíže jak v oblasti somatického, tak fyzického zdraví, obě látky mohou mít také neblahý společenský dopad. Já si myslím, že k oběma látkám by se mělo přistupovat s pokorou a stejně tak si myslím, že ani jedna z těchto látek nepatří do rukou nezletilým.
Mohlo by Vás zajímat:
http://starawww.drogovaporadna.cz/drogyamozek.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod.html
http://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html
Doufám, že je pro Vás takto odpověď dostačující. Pokud máte nějaké připomínky, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit, ráda o Vás opět uslyším.
Přeji hezký zbytek dne. S pozdravem,
Tereza Mazáková