co dělat??
Michal
Dobrý den. Našich dobrých známých dcera kouří asi rok pervitin, nedokázali si to přiznat a nyní kvůli drogám přišla o řidičák. Konečně si to přiznali a teď neví co dál, vyčítají si, že je to jejich vina. Potřeboval bych radu, jak mají teď přistupovat k dceři? Je nějaká šance ji přesvědčit, aby přestala?? Táta ji chtěl v prví chvíli vyhodit z domu, což určitě není řešení. Díky Michal

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den, Michale,
Děkujeme za dotaz. Je od Vás hezké, že se takto angažujete a chcete pomoci Vašim známým. Pokusím se Vám naznačit, jak je možné k problému přistupovat.
Určitě také záleží na věku dané dívky, ale pokusím se odpovědět v obecné rovině, bez ohledu na věk, ale samozřejmě platí, že čím je dítě mladší, případně dokud žije v dané rodině a je rodiči podporováno, tím spíše mají rodiče možnost do situace zasáhnout a ovlivnit ji. Je však nutné postupovat poměrně rázně a systematicky.
V první řadě je nutné si s dítětem promluvit a sdělit, že o situaci vědí a že ji jednoznačně neschvalují. Nejhorší je problém přecházet, dělat, že ho nevidíme, tím se situace pouze zhoršuje. Je dobré dítě vyslechnout, vyjádřit obavy a také podporu v možnosti změny situace, ale poté musí přijít zcela jasná opatření a podmínky společného soužití.
Dítě musí jasně vědět, co bude následovat, pokud s užíváním látek nepřestane. Musí také jasně vědět, jaká opatření budou ze strany rodičů následovat - opatření v denním režimu, pomáháním v domácnosti, omezení přísunu financí, zapojení se do pracovního režimu atd. Abstinenci je možné také podmínit léčbou ve specializovaném zařízení. Opravdu je důležité jednat, něco změnit. Přehlížením problému a nedůsledností se věci sami „nerozpohybují" a roční užívání pervitinu bych již rozhodně nebrala na lehkou váhu - tento stav již dávno překračuje rovinu experimentování, které do určité míry k dospívání patří.
Pokud rodiče necítí v této oblasti jistotu, velmi bych doporučila spolupráci se zařízením, které se specializuje na práci s celou rodinou. Takováto zařízení komunikují se všemi členy rodiny, jelikož se problém týká naprosto všech. V poradně mohou rodiče podpořit v nejistých chvílích, mohou rodiče také lépe informovat o problematice apod. Pokud budete chtít, mohu Vám zkusit vyhledat zařízení v místě bydliště dané rodiny. Myslím, že tento postup by mohl pomoci.
Je však dobré vědět, že v takovýchto zařízeních „neopravují" děti na počkání, ale změna vždy vyžaduje spolupráci celé rodiny a zásadní změny. A zejména tedy důslednost ze strany rodičů. Domluvené musí platit zcela jednoznačně. Rodiče mají často mnohem víc moci, než se domnívají a to nejenom u plnoletých - dokud žijí děti ve společné domácnosti, rozhodně je možné změny vyžadovat.
Každopádně pokud bude potřeba, neváhejte se na nás znovu obrátit. Pokud je něco nejasného, můžete se dále doptat. Mohu Vám také doporučit kontakty na zařízení, kam by se rodiče mohli obrátit osobně v regionu, kde bydlí. Existují i speciální poradny pro rodiny a blízké závislých.
V Praze např. Poradna pro rodiče:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem. S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková