droga v jidle
paja
Dobry vecer, syn se nastehoval k pritelkyni pred 6 mesici. Posledni dobou je jiny stezuje si na pamet ma jine nazory. Bratr pritelkyne ma zkusenosti s drogami. Mame podezreni, ze mu jsou davany do jidla. Je to mozne, aby to nepoznal? Do nedavna sportoval. Byl sebevedomi. Ted o sobe pochybuje a obcas rekne, ze ma problem s pameti. Take nam vykladal, ze se v noci najednou pomocil a nevi proc. Kdyz prijede domu veze si krabicku s jidlem, napr. ryzi. Nevime si rady a mame toto podezreni na drogy. Poradite nam? Dekuji.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že máte o syna obavy a nechcete, aby mu někdo jakkoliv ubližoval. Rozhodně existují možnosti, jak celou záležitost vyjasnit, pokusím se tedy podívat na možná řešení.
V prvé řadě mne napadá, jakou by měl dotyčný motivaci k přidávání drog do jídla Vašeho syna. Drogy většinou nebývají nejlevnější, a pokud je někdo užívá, rozhodně by jen tak zdarma drogy nerozdával. Většina uživatelů naopak tyto látky střeží a rozhodně nepreferuje se o ně s někým jakkoliv dělit.
Důležitá mi zde tudíž přijde otázka, zda by mělo takovéto jednání nějaký důvod? Mám syn také tyto obavy?
Určitě mi také přijdou zajímavé změny v oblasti paměti. Paměť v takto krátkodobém horizontu většina návykových látek neovlivňuje. Pokud syn opravdu pociťuje změny v této oblasti, rozhodně bych doporučila konzultaci u lékaře.
Napadá mne, že by bylo fajn si o celé situaci společně promluvit. Můžete synovi sdělit své obavy, popsat mu změny, jaké u něho vidíte a uvidíte, jak bude reagovat. Možná se najde jiné vysvětlení změn, které u syna popisujete. Změny v chování mohou být způsobeny rozličnými podněty.
Pominu-li ale motivaci, rozhodně existuje řešení, jak tento stav prověřit, což je myslím dobrá zpráva. V lékárně jsou volně dostupné testy na přítomnost návykových látek v těle. Testy jsou také cenově dostupné.
Vy sice nezmiňujete podezření na konkrétní drogu, ale tyto testy jsou tzv. širokospektrální, což znamená, že zvládnou otestovat celou paletu návykových látek.
Testy je možné zcela bez problémů udělat kdekoliv, probíhají podobně jako testy těhotenské, čili se testuje z moči. Pokud sám syn návykové látky neužívá a také se bojí o své zdraví v této oblasti, není důvodu, proč by daný test neměl podstoupit a všichni pak můžete mít jistotu, zda někdo tyto kroky podniká nebo ne.
Každopádně doufám, že se situace postupně vyjasní a že se problémy syna nebudou zhoršovat. Pokud byste měla v budoucnu jakoukoliv další otázku v této oblasti, můžete nás kdykoliv znovu kontaktovat, ráda uslyším o tom, jak se situace ve Vaší rodině dále vyvíjí.
Přeji pokud možno pěkný zbytek dne. S pozdravem,
Tereza Mazáková