Help me !
Zoufalá
Krásný večer všem....Už nevím jak dál... a proto potřebujji odbornou radu...Mám přítele,muj přítel šňupe piko...Je bez práce,jeho sestra je to samé v bleděmodrým.Bydlí s matkou a tou sestrou..ve městě kde to dostupnmé okamžitě...Chci mu pomoct...stává se že 3 dny nejí nespí...a pak je na umřití...už sme tom i mluvili,říká že přestat chce,ale tělo to vyžaduje....Co mám dělat??Sem v koncích,nechci přhlížet jak se mi dřív nebo později zabije...Pomozte mi prosim....Ještě něco...léčit se nemůže protože neplatí zdravotní pojištění a není na UP..Jiné řešení neexistuje..?Prosim poradte mi.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Chápu, že máte o přítele obavy, a nechcete přihlížet tomu jak se ničí, a že byste mu opravdu velmi ráda pomohla. Domnívám se, že situace je pro Vás opravdu náročná, což je zcela pochopitelné.
Bylo by fajn si s přítelem promluvit a dát jasně najevo to, že pokud se bude léčit, jste tu pro něho a má ve Vás případnou oporu. Pokud budete chtít, můžu vyhledat případné organizace, kam by se přítel také sám mohl obrátit o případnou pomoc - neplacení zdravotního pojištění, ani nedocházení na ÚP rozhodně nejsou překážkou v léčbě. Pokud mi tedy sdělíte město, ve kterém bydlíte, velmi ráda Vám vyhledám odbornou pomoc.
Kontakty poté můžete partnerovi předat. Můžete mu případně nabídnout doprovod do zařízení, zkusit ho motivovat apod.
Pokud budete s partnerem o situaci mluvit, doporučuji předem zvážit to, jak se zachováte v případě, že partner nebude ochoten k léčbě, ani k abstinenci. Bylo by dobré se zabývat myšlenkou, zda je pro Vás za takových podmínek vztah přijatelný, jak by se takovýto vztah mohl vyvíjet do budoucna atd. Když budete s partnerem mluvit, bylo by fajn, aby věděl, co bude následovat v případě, že se pro abstinenci nerozhodne. Tlak ze strany partnerů může určitou změnu opravdu způsobit, ovšem taky bohužel nemusí. A pokud tedy ke změně nedojde, bylo by fajn vědět, co bude v budoucnu následovat. Pokud jste ochotna setrvávat ve vztahu s uživatelem, je pak dobré opravdu přemýšlet o tom, co Vám takovýto vztah může přinést, jaká jsou jeho úskalí apod.
Bohužel, jakožto partnerka nemáte jinou možnost než zkusit výše zmíněné - diskusi, motivovat, nabídnout pomoc. Už to je hodně. Je pak už na partnerovi, jak se rozhodne a posléze také na Vás, jak se k jeho rozhodnutí postavíte. Chápu, že je to náročné, ale bohužel, druhé dospělé nemůžeme nijak měnit, i když víme, že případnou změnu myslíme dobře a byla by ku prospěchu daného člověka.
Pozice partnerky závislého člověka je opravdu náročná. Pokud tedy budete chtít, ráda také vyhledám pracoviště pro Vás, kam byste se mohla obrátit, pokud byste stála o to situaci konzultovat s někým poněkud podrobněji - existují také specializované poradny pro partnery/partnerky lidí, kteří mají problémy s návykovými látkami.
Každopádně doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem. Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Ráda o Vás opět uslyším.
S pozdravem a přáním pokud možno klidného dne,
Tereza Mazáková