Krevní test na drogy
To se neříká
Dobrý den,
v brzké době jedu na dobrovolný pobyt do psychiatrické léčebny bez žádného léčení závislostí na návykových ani jiných látkách, pouze na diagnostiku psychické nerovnováhy. Jelikož jsem nezletilá, ráda bych věděla s jistotou, zda mi tam mohou udělat testy z krve bez souhlasu zákonného zástupce, případně jakých se to týká.
Děkuji.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Ptáte se na možnost testování na přítomnost návykových látek v těle při příjmu na psychiatrické oddělení - diagnostické oddělení, pokud to chápu správně?
Mohu Vám odpovědět zejména na základě praxe, ne z pohledu legislativního postupu. Běžně se při příjmu na psychiatrické oddělení testy na přítomnost návykových klátek provádějí. Zejména tehdy, je-li příjem akutní a je-li zde nějaké podezření.
Testy probíhají jako součást vstupní konzultace, nezjišťuje se souhlas rodičů - minimálně jsem o tom ještě za svoji praxi neslyšela. Stejně jako rodiče nedávají souhlas k jakýmkoliv dílčím úkonům, co se týče např. vyšetření u praktického lékaře apod.
Většinou se však testuje z moči, ne z krve, ale i tato varianta je možná. Také v tomto případě jsem se nesetkala s tím, že by k tomuto úkonu museli rodiče dávat dílčí souhlas.
Pokud návykové látky užíváte, je pak otázkou, jak dlouhou dobu před příjmem užijete naposledy - od toho se odvíjí fakt, zda budou testy pozitivní. Pokud chcete, můžeme se na jednotlivé návykové látky společně podívat. Test na přítomnost látek v moči si můžete zakoupit také sama v lékárně.
Pokud byste k danému vyšetření chtěla přistoupit opravdu svědomitě, bylo by fajn dané lékaře o užívání psychoaktivních látek informovat, protože testy mohou být užíváním zkresleny. Ideální by bylo minimálně nějakou dobu nic neužívat, a to nejenom z hlediska možné pozitivity testů, ale právě s ohledem na možné psychické dopady - každá látka určitým způsobem pozměňuje psychiku, což z hlediska psychologického vyšetření není ideální.
Přijde mi strašně fajn, že se jedná o pobyt dobrovolný, to u nezletilých není úplně časté, je fajn, že jste takto motivovaná k práci na sobě a případných problémech v této oblasti. Každopádně chápu, že i přes dobrovolnost se asi celkově musí jednat o náročnou situaci.
Pokud máte pocit, že máte problémy v oblasti psychiky, velmi bych doporučila zvážit jakoukoliv konzumaci návykových látek - ne kvůli možnému odhalení v nemocnici, ale zejména z toho důvodu, aby Vám psychoaktivní látky potíže nezhoršily. Navíc v období dospívání je užívání návykových látek z mnoha hledisek tím nerizikovějším.
Každopádně doufám, že diagnostický pobyt přinese to, co očekáváte. Doufám také, že Vám případné užívání nezpůsobí větší potíže.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit, ráda o Vás zase uslyším.
Přeji pokud možno hezký zbytek dne a držte se!
S pozdravem,
¨
Tereza Mazáková