Alkohol a neurol
nelja
Dobrý den! Už nevim kam z přítelem mám jít aby mu pomohly a jestli to už neni moc! 6 let pije alkohol.Nejdříve to bylo po kvartálech 2 měsíce nepil vůbec potom jako nejmíň týden v kuse vodka pivo žádní jídlo. Za den vypil ady 2 litry bodky a několik piv.bývalo i 3 neděle.V krví mnel kolem 5 promile pořad. Teď už pije denně asy půl roku.Ne v tak velkých dozach ale tich 3 promile natáhne kazdyj den se to střídá různé. Nemůže odejít a vystrizlivet úplně. Tvrdí že to nejde.K tomu ješte bere neurol 1 -3krát denně a na spaní apo-zolpidem.Taky Pan doktor Psichiatr mů dával injekcí ktera má snižovat chuť k alkoholu.nepomáhá prospise a zas.Má halucinace bývá agresivní pokud neco není po jeho vůli.Problémy z dýcháním bušení srdce nebo vynechavani srdečního tepu.Zvrací žaludeční šťávou.každý den říká to jé už poslední je my moc zlé chcete mí smrti. Jedním slovem nedá se už nic mu přemluvit.To uz je moc!Děkuji!

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na naši poradnu obracíte. Popisujete problémy v partnerské oblasti, tedy spíše problémy s návykovými látkami u Vašeho partnera. Chápu, že se musí jednat o náročnou a vyčerpávající situaci, a že byste partnerovi ráda pomohla.
Bohužel, jakožto partnerka dospělého muže nemáte v rukou tolik možností, jako mají například v této oblasti rodiče nezletilých dětí. Můžete s partnerem zkusit o situaci otevřeně promluvit, můžete mu nabídnout pomocnou ruku v případě, že by partner souhlasil s léčbou ze závislosti, ale víc toho dělat opravdu nemůžete. Chápu, že je to náročné akceptovat, smířit se s tím.
Mohu Vám poskytnout níže uvedená základní doporučení, která dáváme rodinám závislých, Je potřeba, aby jasně zaznělo, co bude následovat, v případě, že partner nebude mít zájem nic změnit. V tomto ohledu je však nejprve nutné, abyste měla v situaci jasno Vy. Myslím, že je hodně důležité si odpovědět na otázku, co Vám vztah s partnerem závislým na alkoholu a dalších látkách, přináší. Zda jste ochotna ve vztahu i nadále pokračovat, zda si dokážete představit to, že s partnerem budete za stávajících podmínek i nadále atd.
S výsledky tohoto přemýšlení byste partnera měla seznámit a je pak na něm, jak se k celé situaci postaví. Někdy takovýto tlak ze strany partnerky může pomoci, je ale nutné, aby bylo zcela jasné, že svá slova myslíte vážně - nemá cenu např. vyhrožovat rozchodem v případě, že pak nebudete rozchod schopna realizovat. Nejsem ji jen v tomto případě jistá, zda je partner ve stavu, kdy se s ním dá toto probrat. A zda by nebylo na místě, abyste se obrátila na odborníky přímo Vy a poradila se, jak postupovat.
Vzhledem k rozsahu a závažnosti potíží, které u partnera popisujete, bych rozhodně doporučila případnou abstinenci zahájit pod lékařským dohledem v léčebně. V případě, že je partner agresivní, má halucinace, a ohrožuje sebe, Vás nebo někoho dalšího z Vašeho okolí, tak je na místě zavolat záchranku a nechat ho hospitalizovat. V takovém případě je možná i hospitalizace pro jeho vůli. Bohužel není možné ho přimět k tomu, aby v léčebně či nemocnici zůstal a absolvoval léčbu ze závislosti. Jakmile pominou akutní zdravotní důvody, pro které byl hospitalizován (tedy jakmile se jeho stav stabilizuje), tak může odejít.
Úplně nerozumím tomu, že je partner v péči psychiatra, který mu píše léky, které by se neměly kombinovat s alkoholem, přitom ale o jeho problému s alkoholem ví... Nejsem si jistá, zda se spolupráce s tímto lékařem nějak nemíjí účinkem, a jestli by nestálo za to uvažovat o změně lékaře.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv v budoucnu znovu obrátit, ráda o Vás opět uslyším. Ráda Vám případně také vyhledám kontakty na pracoviště, kam byste se mohla obrátit, v případě, že byste měla zájem problém zkonzultovat s někým z odborníků osobně. Potřebovala bych pak ale vědět, odkud jste. Existují zařízení, která jsou přímo zaměřena na péči o rodiny a blízké závislých, kde můžete bezplatně a leckdy i anonymně využít poradenských služeb.
Doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem. Každopádně někdy je opravdu dobré si přiznat, že víc už dělat nemůžete, že jste se již snažila dost.
Přeji pokud možno pěkný den. S pozdravem,
Tereza Mazáková