nevim si rady
endy
Prosim o pomoc nebo radu..ziju s pritelem ktery byl je zavisly na pervitinu bral 7 let..jak zacal zit semnou myslela jsem si ze to zvlada bez..parkrat tomu podlehl..ale ted to delal zase potajnu a za myma zadama..vse jsem zjistila..samozrejme zapira..k necemu se mi doznal...nevim zda ho pro to opustit protoze ja si nebim rady..chtela jsem mu pomoct ale zklamal me..na lecbu nechce..ma to smysl verit ze se z toho dostane?jsrm presvedcena ze se k tomu zase vrati..a ten vztah se mi bohuzel protivi...nechci o nej prijit..

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Chápu, že máte přítele ráda, chtěla byste ve vztahu pokračovat, ale nesouhlasíte s tím, že partner v minulosti, a pravděpodobně i nyní užívá pervitin.
Bylo by dobré si zkusit o situaci s partnerem důkladně pohovořit. Zkusit si však dopředu promyslet, za jakých podmínek jste ve vztahu ochotna nadále pokračovat. Bylo by dobré, abyste partnerovi sdělila, jak celou záležitost nahlížíte. Pokud chcete, můžete mu nabídnout oporu v případě, že bude abstinovat. Můžete mu také předat kontakty na odborná zařízení v místě Vašeho bydliště (kontakty Vám ráda pošlu, pokud mi sdělíte město, ve kterém žijete). Můžete partnera k léčbě zkusit také motivovat.
Některá doporučení pro rodiče/partnery/blízké uživatelů drog naleznete zde:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Bylo by také ale fajn, aby zaznělo to, jak se vztah bude vyvíjet v případě, že s užíváním nepřestane. Aby partner věděl, co může následovat, o co může přijít.
Důležité je, aby to, na čem se domluvíte, opravdu platilo. Není tedy dobré například hovořit o rozchodu, pokud rozchod posléze nebudete schopna realizovat. Takováto ultimáta pak ztrácejí na významu, naopak, jsou často kontraproduktivní - partner tak může nabýt na dojmu, že může užívat i nadále a nic se nebude dít.
Důležité tedy je zkusit si představit, zda je pro Vás vztah přijatelný i v případě pokračování užívání partnera. Dobře zvážit možná úskalí a důsledky takovéhoto vztahu. Pak s tímto konfrontovat také partnera. Je pak na něm, zda se rozhodne zkusit abstinovat.
Ptáte se, zda je možné, že partner brát přestane. Rozhodně je možné, že partner s užíváním přestane. Užívání pervitinu není věc, která se nedá změnit. Vyžaduje však velkou motivaci, mnoho změn v životě (změna přátel, trávení volného času atd.), pevnou vůli a mnoho dalších kroků. Pokud partner nezvládá abstinovat svépomocí, bylo by fajn, aby se obrátil na některé ze zařízení, kde mu mohou pomoci.
Doufám, že se situace bude každopádně vyvíjet pozitivním směrem. Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Ráda o Vás zase uslyším.
Přeji pokud možno pěkný zbytek dne.
S pozdravem,
Tereza Mazáková