duvera
dobry den,prosím o radu,není dlouho co jsem psala o mém synovy,který užívá drogy,psala jsem to na rychlo a tak moje otázka byla špatně položená... taky se potřebuji svěřit,protože jak už jsem minule psala že už jsem ze všeho vyčerpaná-když mám v hlavě myšlenky,že už se mi kolikrát nechce žít,nemám sílu,nic mě nebaví..to se nedá popsat,kdo to nezažil,tak si to neumí představit.Bydlíme na vesnici v baráku,kde nás žije 7 dospělých-moji rodiče-80 let,manžel a další dva starší sourozenci,ten problém se synem trvá asi tři roky,vlastně s ním vedeme boj od narození...stále se něco řešilo a řeší kolem něho-bylo by to nadlouho..,mimochodem jeho starší sourozenci-není žádný problém,dcera na mateřské dovolené,syn má práci.S manželem jsme spolu 27 let,máme se přesto všechno stále rádi,bydleli jsme v podnájmu na baráčku,ve městě na bytě,před 7 lety jsme se vrátili zpět k rodičům,vzali si úvěr a spravili jsme barák,před 3 roky si našel syn brigádu,koupil si na splátky drahý mobil,první splátku zaplatil,ale pak neměl,od nás si půjčil..za krátkou dobu přišlo vyůčtování 20000 kč,přes internet pokr,vidina velké výhry..byli jsme v šoku,po dlouhé omluvě a slibu,že už to neudělá jsme dluh zaplatili s tím,že nám to postupně vrátí,po nějaké době se vyučil-stolařem,šel opět na brigádu,pak se to postupně zvrhlo,začal si od nás půjčovat peníze,nejprve malé obnosy,pak větší,pak se nám ztráceli peníe,zastavil nám zlato,notbuk,mobil,začli chodit nasplacené půjčky od růných společností-peklo na zemi,doslova jsme ho dotáhli do protidrogového centra,kde spolupracoval,slíbil že se dá dohromady,ke všemu se přinal,omluvil se nám,ale netrvalo dlouho přišli další dluhy,na centru nám poradili a dali doporučení na léčebnu-z tama se vrátil ještě ten samí den,že to musí zvládnout sám,že by tam nevydržel,na centru nám radili vyhodit z domu-to jsme nedokázali,píšu to skráceně-domluvy,prozby,zoufalý pláč,výhružky..nakonec se stalo to,že si musel něco vzít silnéhho,nebo nevím,prostě měl halucinace,dotáhla jsem ho k obvodnímu lékaři,tam mi dala doporučení na psychiatra,kde jsme začli s ambulantní léčbou,půl roku byl v neschopnosti,brsl léky TIAPRIDAL,u psychiatra jsem skončila i já,v současné době chodí do práce,dluhy nám postupně splácí,to co se dělo před tím už se neděje-půjčky,zastavárna ..ale je náladový,jak jsem už psala že sem tam nacházím ruličky z papíru,vím že bral pervitin-to se mi přiznal a mariuhanu-tu prý nemám řešit říkal psychiatr..a tak nevím mám strach aby se to znovu všechno neopakovalo,jednak díkky němu jsme zadluženi až nad hlavu-finanční poradkyně,konsolidace v bance..tím vším jsme prošli..je možný že kdyby bral ten pervitin tak by dokázal chodit celý týden do práce a dřít...dříve třeba celý den prospal a nejedl,nebo že by užíval menší dávky a dokázal by u toho jíst a pracovat,kdy už povedeme normální život beze strachu,podezírání,prohlížení kapes,jeho pokoje když je pryč se strachem co tam zase najdu...taky se občas zamyká v pokoji..předem děkuji za vaši trpělivost a váš pohled na danou věc.Vaše důvěra.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Vážím si důvěry, se kterou se obracíte na naši poradnu, chápu Vaší nelehkou situaci. Podle toho, co píšete, se zatím syn léčit nehodlá a drogy užívá dál. Bez jeho vlastní aktivity s ním bohužel nikdo nepohne. Pokud nezměníte postoj Vy a další členové domácnosti, budete svým postojem i konáním jen podporovat synův propad do hlubší závislosti, přestože se situace nyní jeví pozitivněji. Vím, že jsou to tvrdá slova, ale je to tak. S největší pravděpodobností jste stala Vy, možná i další členové rodiny spoluzávislými, což je stav, kterou do kterého se mohou dostat blízcí závislého, nejčastěji ti, kteří s ním sdílí společnou domácnost a tolerují jeho životní styl natolik, že se sami dostanou do závislostního kolotoče, ze kterého pak bez pomoci sami nedokážou vystoupit. Trpí často více, než sám závislý, žijí nešťastný život s narůstajícími vztahovými, sociálními i zdravotními problémy. Má doporučení budou nejspíš totožná jako ty, které jste už v minulosti několikrát slyšela. Syna byste skutečně měla trvale vykázat z domu a přestat ho jakkoli finančně podporovat, o splácení dluhů nemluvě. Nedokážete li to, zbavíte ho možná poslední šance k tomu, aby byl konfrontován s realitou a měl možnost nést následky svého jednání a vlastních rozhodnutí. Je to nezbytné. Někdo se v takové situaci dříve, nebo později rozhoupe k pozitivním životním změnám a léčbě, jiný se propadne ještě hlouběji a zůstane tak až do konce. Byl jsem na pohřbech závislých, které opečovávaly maminky ze strachu, že bez jejich péče zemřou dřív, než když je vykážou do světa. Chápu to. Ne všichni, ale někteří z nich tu dnes mohli být a žít spokojený, osvobozený život. V závěru dotazu popisujete Vaše vzájemné soužití, které je jak vystřižené z příručky o závislosti na nelegálních látkách a ptáte se, zda je možné, aby syn užíval drogy a chodil do práce. Možné to je, otázkou zůstává, na jak dlouho, než věci nabudou katastrofičtější podobu. V každém případě byste měla Vy i manžel vyhledat odbornou pomoc. Nemám na mysli jeden informativní pohovor, ale průběžné konzultace, kdy budete moc získávát podporu ke konkrétním krokům, které byste měli s manželem podle aktuální situace podnikat. Dozvíte se jak se synem i dalšími členy rodiny užitečně komunikovat, kterým chybám se výhnout, a jak se můžete pokusit synovi pomoci s motivací k léčbě. Pravidelné konzultace si můžete domluvit v zařízení, se kterým jste již byla v kontaktu, nebo v některém z dalších, na která Vám posílám kontakty. Všechny tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně:
Centrum duševního zdraví - AT ambulance
Domov důchodců, budova B,
U Sanatoria 25
787 93 Šumperk
Kontaktní osoba: MUDr. Miroslav Novotný
Tel.: 583 223 973
Alkoholicko-toxikologická poradna
Lafayettova 47/9
779 00 Olomouc
Kontaktní osoba: MUDr. Jarmila Šmoldasová
Tel.:585 221 983, 585 854 618
Kontaktní centrum PONTIS Šumperk, o.p.s.
Temenická 1
787 01 Šumperk
Telefon: +420 583 550 235
Mobil: +420 774 716 020
Společnost Podané ruce, o. p. s.
Michalská 2
779 00 Olomouc
Místo poskytování služby: Šumperk, Mohelnice,
Zábřeh, Hanušovice, Libina, Ruda nad Moravou,
Postřelmov ad.
Mobil: +450 777 363 044, +450 777 720 227
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná. S vyhledáním odborné pomoci nezapomínejte myslet na sebe a svoji pohodu. Vyjděte mezi přátele, jděte se pobavit, prostě si naordinujte činnosti, které Vám působí radost a potěšení. Žijte svůj, ne život někoho jiného, nebo se dřív či později úplně sesypete.
Přeji Vám, synovi i celé rodině vše dobré,
Amrit Sen.