závislosť
Lenka
Dobrý deň,začalo sa to popri strednej škole možno aj skôr,keď som nemohla spávať a mala som v noci také tiky,ako 16-ročnej mi na psychiatrii predpísali lexaurin vďaka ktorému som priznávam sa aj zmaturovala mimochodom zdravotnú školu vtipné však ale dokázala som sa sústrediť,netlačilo ma za hrudnou kosťou s vysadzovaním som nemala problém,ten začal keď som sa možno s mojou ctižiadostivosťou začala vrhať na veci na ktoré som jednoducho nemala ,ale neuvedomovala som si to no začalo obdobie,keď som pracovala v zahraničí,urobila som si vodičák,obvodná mi predpisovala diazepam plus rôzne antidepresíva z ktorých som ale hnačkovala a hnačkujem až doteraz neraz som bola hospitalizovana načo su vlatne antidepresíva čiže je to náhražka alebo odvykanie od benzodiazepáminov teraz mám len 26 a popri F13 som mala nasadené asi všetky možne antidepresíva ktore mi nerobia dobre to ma ozaj človek skočiť pod vlak?

Odpověděl: Amrit Sen
Lenko zdravím Vás.
Vážím si důvěry, se kterou se obracíte na naši poradnu, prosím Vás, pod vlak určitě neskákejte. Rozumím tomu, že se ocitáte v tíživé situaci, kdy Vám dlouhodobě není dobře. Omlouvám se, ale není mi úplně jasné, jestli chcete radu ohledně úpravy medikace nebo jestli jste odhodlaná začít řešit svoji závislost. Podle toho, co píšete, jste průběžně v péči psychiatrů zřejmě již dlouhou dobu, a zároveň polykáte spoustu psychofarmak. Nevím, jestli jste ve stálé kontinuální péči specialisty, ke kterému máte plnou důvěru a ke kterému dokážete být otevřená. Podle všeho ale s výsledky léčby spokojená nejste, navíc se nejspíš postupně propadáte do hlubší závislosti. Jak jste sama poznala, není užívání léků, často i takových, které mají vysoký závislostní potenciál, samo o sobě samospásné a Vaší možnou úzdravu, nebo alespoň dlouhodobou stabilizaci neřeší. Vědí lékaři o Vaší závislosti, zejména ti, kteří Vám psychofarmaka předepisují? Aby mohlo mít užívání zmiňovaných léků léčebný efekt, je důležité zároveň procházet vhodnou psychoterapií, která by s Vaší snahou mohla být směrována k tomu, abyste se mohla cítit dobře i bez léků. Přinejmenším bez těch s největším potenciálem vyvolat závislost. Pokud tedy nejste s péčí lékařů spokojená a léčba Vám nepomáhá, změňte buď je, nebo Váš přístup, případně obojí. Ptejte se Vašeho spádového lékaře, blízkých z rodiny, nebo přátel po tipu na osvědčeného odborníka, kterému byste mohla důvěřovat, nechte si napsat doporučení, nebo jej přímo oslovte.
Nejlepší bude obrátit se na psychiatra - adiktologa, který má zkušenosti s léčbou a pomocí lidem, kteří trpí psychickými poruchami a zároveň praxi s lidmi, kteří mají zájem řešit svoji závislost. Dobrým znamením je už to, že jste napsala, že vyvíjíte aktivitu. Váš dotaz vnímám jako volání o pomoc. Věřte, že účinná pomoc existuje, funguje, seberte kuráž a jednejte. Je pro mě náročné doporučit Vám konkrétní služby, zařízení, nebo specialisty, protože nejspíš žijete na Slovensku. I tak ale pokud napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, pokusím se vhodné kontakty najít a napsat Vám je.
Můžete se podívat na slovenský Drogový informačný portál, kde najdete kontakty, které by se Vám mohou hodit: http://www.infodrogy.sk/
Pokud žijete v Čechách, podívejte se na naše stránky, kde se v příslušné rubrice dozvíte, jak potřebné kontakty na území ČR můžete sama vyhledat.
Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Žijete li v Praze, nebo okolí, kontaktujte Specializované ambulantní služby CADAS organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu, kde mimo jiné poskytují podporu, poradenství a léčbu lidem s problémy, které jste popsala:
Specializované ambulantní služby CADAS Sananim
Spálená 12
110 00 Praha 1
Telefon: +420 222 924 245
Mobil: +420 603 831 815
E-mail: cadas@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas.html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se Vaše situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná.
Přeji Vám hodně štěstí, ať je brzy lépe, kdykoli napište.
Držím pěsti, Amrit Sen.