legalizace drog
Ještěrka
Dobrý den,
nevím, zda sem můj dotaz patří, ale nevím, kde jinde se zeptat a zajímal by mne přinejmenším Váš názor.
Jaké následky by měla úplná legalizace všech drog? Existují nějaké odborné publikace nebo články na toto téma? Jaké stanovisko k legalizaci zastává většina adiktologů?
Já zatím vidím hlavně výhody legalizace, jako otevření drogové scény, ekonomické dopady, zvýšení kvality drog, snáze dostupná odborná pomoc a podobně. Ale nedokážu si představit, zda by pak počet drogově závislých klesl či vzrostl a o kolik, jaké by to mělo dopady...
Jaký je Váš názor? Jsou na toto téma dostupné nějaké odborné publikace nebo studie? Děkuji :)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
omlouvám se za pozdní odpověď. Váš dotaz je poněkud neobvyklý, spíše odpovídáme dotazy přímo od uživatelů drog či jejich blízkých, méně již dotazy tohoto charakteru. Ale Váš dotaz samozřejmě spadá do problematiky, kterou zde v rámci Drogové poradny řešíme. S ohledem na to, že se jedná o velmi specifickou problematiku, tak by bylo asi ideální, pokud byste se se mnou spojil/a prostřednictvím mého pracovního e-mailu. Mohla bych Vám zaslat publikace, které k tomuto tématu vydaly některé mezinárodní neziskové organizace a další mezinárodní platformy. Pracuji v rámci sekretariátu Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky a mám v současnosti na starost mimo jiné zahraniční spolupráci. Vzhledem k tomu, že v současnosti proběhly nějaké legislativní změny v zahraničí, týkající se zejména legalizace konopí pro rekreační účely, mám k dispozici nějaké texty, které se věnují této otázce. A také zprávu Global Commission on Drugs (která sdružuje bývalé i současné politické činitele ze světa vyjadřující se k otázce drogové politiky ve smyslu, že je potřeba ukončit válku proti drogám). Nutno říct, že většina toho je samozřejmě v AJ. Ale i něco v ČJ bych dala dohromady. Záleží, pro jaké účely to potřebujete - zda jen pro svou informaci nebo např. pro studijní účely v rámci VS.
Nevím, zda dokážu odpovědět na to, jaké stanovisko zastává většina adiktologů. A myslím, že složitá je i otázka na názor týmu odpovídačů zde na poradně. Je to velmi kontroverzní otázka, ve které se myslím názory úplně neshodují. Krom toho - nemyslím, že v současné době v ČR by byla legalizace všech drog na pořadu dne. Spíše se řeší v odborných kruzích "dekriminalizace". Tedy, že užívání drog jako takové by nemělo být trestný čin (v ČR není, ale v mnoha státech světa je), že poskytování harm reduction služeb by mělo být standardem (tudíž by měla být k dispozici např. výměna stříkaček, substituční léčba apod, což u nás je, ale jinde mnohde není, a dokonce je to zákonem zakázáno, viz např. Rusko). ČR je v tomto ohledu oproti většině zemí světa na neuvěřitelné výši. Takže pokud máte pocit, že v ČR je problém s tím, že jsme příliš represivní ve srovnání se zbytkem světa, tak si buďte jist/á, že to není pravda. ČR je v tomto ohledu velmi liberální. Můj osobní názor je, že existuje nějaká střední cesta mezi úplnou legalizací a úplnou represí.
Vysloveně odborné studie ve smyslu, jak by to dopadlo, kdyby se legalizovaly všechny drogy, dostupné budou těžko. Nicméně i v renomovaných časopisech jako je americký the Economist, vyšly názory, komentáře, články, které poukazují na nesmyslnost "války proti drogám" z ekonomického hlediska a kde jsou uvedená odborná data. V tuhle chvíli svět zaměstnává problém ten, že se v některých zemích legalizovalo konopí pro rekreační účely, a upřímně řečeno, studie na téma, co to mělo za dopady, bychom všichni ocenili. Ale pokud je to akce stará ani ne rok, tak vědeckou studii o dopadech nenajdete. I já bych jí měla ráda k dispozici. :) Snad bude něco takového brzo dostupné, abychom mohli posoudit, jaký vliv to ve všech společenských ohledech mělo.
Napište mi případně na orlikova.barbora@vlada.cz. Mohu Vám pak poslat materiály, které mám k tématu k dispozici.
Zdraví, Bára Orlíková.