Prosím o radu
Mauritz
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu. Co mohu dělat v případě, když syn mé babičky je psychicky labilní a zároveň užívá pervitin? Byl zavřený v psychiatrické léčebně a neustále na něj voláme polici, ale bohužel to nevede k žádnému řešení. Je tedy nějaká možnost ho dostat třeba na léčení proti jeho vůli?
Děkuji za radu, M.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Asi Vás moc nepotěším, moc možností není. Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou. S nedobrovolnou hospitalizací se to má tak, že pokud je konzumující osoba v ohrožení zdraví či života nebo ohrožuje okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde trvá pobyt tak dlouho, dokud akutní stav odezní. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, s tou by musel dotyčný souhlasit. V případě, že lékaři usoudí závažnost a stav se hospitalizovaného nelepší, mohou lékaři požádat o soud o prodloužení hospitalizace. V těchto případech se však téměř vždy jedná o situace, kdy je s diagnózou závislosti přítomna ještě další závažná psychiatrická diagnóza. Další možnost jsou tvz. ,,ochranné léčby", které bývají nařízené soudem v rámci rozsudku v trestním řízení. To jsou, ale případy, kdy závislá osoba opakovaně v souvislosti se svou závislostí páchá trestnou činnost. Po té soud může nařídit (ale není to pravidlo) ochranné léčení.
Možnosti nedobrovolné léčby jsou dosti omezené a to především z toho důvodu, že pokud dotyčná závislá osoba se sama léčit nechce, málo kdy to splní účel a vede k trvalé abstinenci. Léčba závislosti je založena především na motivaci, spolupráci a ochotě měnit své zažité vzorce chování. Proto je dobrovolný vstup nezbytný.
Nejrozumnější by jistě bylo pokusit se syna babičky motivovat k tomu, aby i on sám měl zájem na tom si dát svůj život do pořádku. Toto, ale není úplně snadná záležitost a leckdy jde o opravdu dlouhodobý proces, nelze to vyřešit ze dne na den. Můžete se spojit s odbornou pomocí, využívat tak průběžně poradenství, které je určeno rodinným příslušníkům a blízkým osobám. Zde je pak možnost průběžně konzultovat nově vzniklé situace a radit se jak vhodně postupovat dál. To, že dnes není syn babičky motivován, neznamená, že nebude nikdy. Život s drogou, potažmo závislostí, zase až tak ideální není a mnozí v průběhu svého užívání přijdou na to, že je tento život dosti omezuje. Mnohým se podařilo své životy postupně změnit.
Netuším, kde žijete, ale pokud je pro Vás dostupná Praha, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče a na kolegyni, která má s prací s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog letité zkušenosti, kontakt níže. Je to především pomoc pro blízké osoby uživatelů nelegálních drog, to znamená, že tyto služby se dají využívat bez ohledu, jak na tom dotyčná konzumující osoba zrovna je se svou motivací spolupracovat. Vše zcela bezplatně.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
(poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy)
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel:  284 824 234, 739 268 527
Email:  rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Provozní doba: PO až PÁ 9:00 - 19:00 (nutno objednání předem)
Více informací k nahlédnutí zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud žijete někde jinde, napište prosím znovu, uveďte region a dobře dostupná města. Zatím se mějte hezky.
S pozdravem MK