prosba
Niki
Dobrý den,
Chtěl bych se zeptat když člověk kouří pravidelně když má dovolenou
a když je člověk na uradu prace a kouří cigarety ve svém klidku doma
a pak jde do práce čili najde na uradu prace volne pracovní místo tak jsem se chtěl zeptat jak to pak v práci dělat kdy si vyhradit kurackou prestavku na kourení když si clovek musí zapalit jinak by se mu udelalo v praci spatne objevili abstinenční priznaky
Ptám se proto v pondělí nastupuji do nové práce a jsem kuřák a bojím se ze to bez kouření nedám.
děkuji vám moc za odpoved s pranim pekneho dne Radek N.

Odpověděl: Bára Orlíková
Váš dotaz dorazil dvakrát ve stejném znění. Odpověď kopíruji pro jistotu i sem.
"Zdravím Vás,
omlouvám se za pozdní odpovězení dotazu. Co se týče kouření na pracovišti, tak to je částečně upraveno zákonem (viz odkaz na článek níže). Obecně je možné říct, že v případě, že na pracovišti jsou i nekuřáci, je kouření zakázáno. I v případě, že by byli všichni zaměstnanci kuřáci, má zaměstnavatel právo zakázat kouření na pracovišti. Může zřídit kuřárnu, ale není to jeho povinnost. Případně je kouření zakázáno úplně v těch provozech, kde by to ohrožovalo bezpečnost (výroba chemikálií, laboratoře apod.) a ve veřejných prostorách (školy, kina, státní úřady, divadla, zdravotní zařízení). Kouřit lze za stanovených podmínek - bud v pauzách (na oběd apod.), případně si přestávku na kouření napracovat. U některých firem, kde je docházka monitorována čipovým systémem, si zaměstnanec při odchodu na cigaretu musí "odpíchnout", že je mimo kancelář a pak si dobu napracovat.
To, jak to budete mít s přestávkami na kouření v nové práci, se odvíjí od řady faktorů - jednak o jakou práci se jedná a zda je tam kouření opravdu zakázáno (v případě práce na pracovišti, kde jsou samí kuřáci by tomu za určitých podmínek být nemuselo), jak jsou případně přestávky na kouření ošetřeny vnitřními předpisy, zda existuje na pracovišti kuřárna... Každopádně můžete využít přestávku na oběd (resp. pauzu, na kterou máte ze zákona nárok po 6 h práce). Pokud není možné kouřit jindy (jiné přestávky nejsou stanovené, povaha práce neumožňuje kouření na pracovišti apod.), tak by to asi bylo potřeba řešit náhradními nikotinovými přípravky (např. žvýkačkami).
Odkaz na informace z legislativy:
http://www.epravo.cz/top/clanky/zakaz-koureni-na-pracovisti-81704.html
Odkaz na organizaci zabývající se pomocí při závislosti na tabáku (najdete tam i info o náhradní nikotinové léčbě):
http://www.stop-koureni.cz/nahradni-nikotinova-lecba
Doporučuji se při případných návazných dotazech obracet na poradnu organizace, kde se zabývají přímo problematikou kouření (např. www.bezcigaret.cz). Naše poradna se zabývá hlavně problematikou nelegálních drog.
Přeji hodně štěstí. B. O."