léčba
Lucia
Dobry den. Ju mi 33 a byla jsrm vzdy odolnou sportovkyni s vybornou imunitou a celkove vybornou kondici. Rok a pul uzivam snupanim pervitin, temer denne to bylo a dle stavu az gram denne. Ve chvilich pohody jsem nemusela uzit vubec, takze bylo treba 14 dni uplne bez. Poznala jsem uzasneho kluka a chci se vsim plne skoncit. Za kazdou cenu. Prerusila jsem umyslne veskere kontakty s lidmi, ktere take uzivaji a bydlim i bojem od centra deni ted. Tyden jsem nemela. Citim se kepe, ale jako rozbita.. s cimz pocitam samozrejme. Chtela bych se zeptat, zda je mozne dostat se ze zavislosti uplne sama, bez pomici lekaru a pokud ano, co je potreba prekonat? Jak vypada faze nazyvana detox? A jak dlouho muze lecba poprip.trvat? A je-li mozne zaslat kontakt, kam se obratit, pokud bych prisla s dotazem, jaky udavam tady Vam. Chci poradit, jak skoncit a udelam proto vse. Cim budu muset projit? Staci mi zcela jen popostrcit, kam si dojit a kde by se mnou uz kdokoli spolupracoval. Mam skutecne neskutecny zajem, chut a motivaci jit z toho vseho ven a navzdy!!! Dekuji za odpoved. Lucia

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
velmi se omlouvám za opožděnou odpověď, Váš dotaz mi tu nechtěně zapadl. Podle toho, co píšete, přistupujete ke svému problému s pervitinem velmi poctivě a s náhledem na situaci. Přerušení kontaktu s lidmi, se kterými jste brala nebo je máte jakkoliv s užíváním spojené, je důležitý krok a je třeba v něm být velmi důsledná - vymazat telefonní čísla, odstranit kontakty ze sociálních sítí apod.
Co se týká detoxu, tak u stimulačních drog, mezi které pervitin patří, vzniká závislosti psychická, nikoliv fyzická. Nečekají Vás tedy náročné odvykací stavy jako uživatele opioidů, benzodiazepinů či alkoholu. Což ale vůbec neznemená, že Vaše cesta bude lehčí. Začít abstinovat není až takový problém. V době, když jste dotaz psala, jste abstinovala týden, nevím, jak jste na tom aktuálně. Každopádně nepříjemné "dojezdové" stavy jste si již jistě zažila a nic zásadnějšího Vás po fyzické stránce nečeká. Potíž je v tom, že detoxem (ať domácím či pod odborným dohledem) cesta k abstinenci teprve začíná. Proto je důležitá následná péče - léčba a doléčování (lze absolvovat pobytovou i ambulantní formou). Píšete, že je Vám 33, vždy jste sportovala a asi i jinak v životě fungovala, berete rok a půl, takže jste s drogami začala dost pozdě (s přihlédnutím ke statistikám, kdy většina uživatelů začíná experimentovat s drogou již ke konci ZŠ či začátku středoškolského studia). Bylo by dobré se v rámci poradenství/terapie podívat na to, co Vás k pervitinu přivedlo, co Vám droga dávala a jak žít dále bez ní. Pokud zůstanou tato témata neřešená, je dost pravděpodobné, že v případě jakékoliv osobní, pracovní či jiné životní krize, budete řešit nepříjemnou situaci opět pomocí drog. Tím nechci v žádném případě podceňovat Vaši vůli a odhodlání, jen vycházím ze zkušenosti z práce s klienty v podobné situaci, v jaké jste Vy. Pravděpodobnost úspěšné dlouhodobé abstinence se bez odborné podpory významně snižuje.
Ráda Vám zašlu kontakty na zařízení, kam byste se mohla obrátit, když mi napíšete, ve kterém městě bydlíte (které větší město máte poblíž).
Zatím se mějte co nejlépe, doufám, že se Vám abstinovat daří a ještě jednou se omlouvám za opožděnou odpověď.
Vilma Šilarová