Extáze vs alkohol
Sandra
Dobrý den,
nikdy jsem neměla ráda alkohol. Nechutná mi, nelíbí se mi stav opilosti ani následující ráno. Baví mě však chodit ,,pařit\" s přáteli, kteří ovšem konzumují alkohol ve velkém. Asi před půl rokem jsem objevila extázi a udělala si z ní substitut alkoholu. V praxi to vypadá asi tak, že jednou za 14 dní, když se jde někam ,,popít\", já si vezmu jednu tabletu a po celý večer pak piji jen vodu. Chtěla jsem se zeptat, v čem konkrétně je pro mne toto řešení nebezpečnější než 1x za 14 dnů vypít 0,5-0,7 litru tvrdého (40%) alkoholu jako to dělají ostatní? Samozřejmě jsem si o extázi přečetla, vím, jak v mozku působí a že při častém užívání hrozí vyčerpání synapsí v mozku, které vedou tzv. ,,hormony štěstí\", a člověk upadne do nálady nijakosti a apatie. Nicméně já jsem v situaci, kdy si vezmu jednu extázi za 14 dní, nikdy jsem si nevzala víc nebo častěji, ani o to nemám zájem, protože jak jsem napsala, pro mne je to čistě náhražka alkoholu. Nikdy jsem neměla žádné ,,dojezdy\" nebo ,,bad trip\", prostě je to klasický ,,éčkový\" stav, který trvá cca 5 hodin, pak pocítím, že účinek drogy odezněl, jdu si lehnout a ráno vstávám vyspaná a svěží, nikoli rozlámaná, s žaludkem na vodě a s třeštící hlavou, jako tomu bývalo zvykem v dobách, kdy jsem ještě pila. Takže Vás prosím o odpověď, v čem je toto mé počínání nebezpečnější či škodlivější než výše zmíněná konzumace alkoholu. Jenom bych chtěla upozornit, že množství i pravidelnost užívání hodlám do budoucna udržet na stejné míře, takže je zbytečné mi odpovídat s poukazem na rizika spojená s vyššími dávkami užívanými častěji. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den, Sandro,
děkujeme za velmi zajímavý dotaz. Ptáte se na možná negativa plynoucí z pravidelného užívání extáze (co 14 dnů, stabilní dávka). Chcete také porovnat rizika v dopadu konzumace alkoholu a užívání extáze.
Zároveň celý dotaz působí poměrně argumentačně a je tedy patrné, že jste již o situaci hodně přemýšlela. Mnohé argumentační „trumfy" berete případnému oponentovi rychle z rukou. Přesto bych měla tendenci lehce zpochybnit Vaši jistotu, ale nerada bych se Vás jakkoliv dotkla již v úvodu odpovědi.
Z dotazu mám také pocit, že Vás zaměstnává to, že alkohol je často tolerovaný a extáze je jaksi, společensky, legislativně stavěna „za hranu". Mám dojem, že Vám to v jistém ohledu přijde nespravedlivé, což celkem chápu. Navíc abstinenti od alkoholu to v naší společnosti rozhodně nemají lehké a tlak z okolí je někdy opravdu ohromný. Chápu také, že je ve společnosti popíjející alkohol poněkud náročné sedět „jen tak". Jak sama píšete, vnímáte svoje užívání jako substituci alkoholu, což se samo o sobě zajímavé. Otázkou je, zda Vám případná rizika za to stojí.
Já s Vámi musím souhlasit v tom, že užívání alkoholu a míra jeho škodlivosti jsou rozhodně v Čechách podceňovány. Porovnáváte-li užití extáze s vypitím láhve tvrdého alkoholu, určitě bych nebyla tím, kdo by se v tomto ohledu alkoholu zastával. Takovéto užívání alkoholu je velmi rizikové, často také mnohé škody působí (autonehody, úrazy, rizikové sexuální chování, agresivita, možná zdravotní poškození atd.). Bohužel, je tento stav společensky v mnoha kruzích tolerován. To, že to tak dělají „mnozí", že se toto chování stalo normou, neznamená, že je to v pořádku nebo zdraví neškodné.
Na druhou stranu bych neměla tendenci podceňovat ani pravidelné užívání extáze (budu tedy respektovat, že v žádném případě nebudete zvyšovat dávku ani frekvenci a nebudu tedy argumentovat  v tomto duchu, když se to více než nabízí...).
Extáze rozhodně také tělo zatěžuje (stejně jako alkohol). Na rozdíl od alkoholu bych se obávala také toho, že si nikdy nemůžete být zcela jista tím, co je v této tabletě skutečně obsaženo. Přestože distributor může být stejný, distribuovaná látka se může pozměňovat. Není také zcela předvídatelná interakce látky s Vaším tělem. Předpokládám, že jste mladý člověk bez zdravotních obtíží, ale i tak je užití tablety pro tělo vždy velkou zátěží. Kolabují i velmi zkušení uživatelé. Nikdy nelze také zcela předvídat, jak daná látka tentokrát „sedne".
Přestože rizika znáte, pokud chcete, můžete si to ještě zrekapitulovat na tomto odkaze:
http://starawww.drogovaporadna.cz/drogyamozek.html
Konkrétně k Vaší otázce: v čem je nebezpečnější extáze než vypití lahve tvrdého alkoholu? Ani jedno není bezpečné, pouze si volíte jiný „směr" rizika.
Doufám, že se Vám bude dobře dařit a že Vám užívání nepřinese žádná větší negativa. Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit, ráda o Vás opět uslyším.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková