Marihuana a škola
sůva z nudlí
Dobrý den, marihuanu kouřím denně (vždy večer, 1 joint po celém dni), zajímalo by mě zdali to na mě může mít nějaký dopad (např. při studium apod). Studuji druhým rokem VŠ chemickou. Často se setkávám s názory, že školu nedodělám kvůli marihuaně, já sama na sobě nepociťuji nějakou změnu. KOuřím \'trávu\', protože mě to uklidňuji a díky ní jsem schopná vypnout. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Je fajn, že se takto zamýšlíte nad možnými dopady kouření marihuany na Vaše studium, potažmo tedy na Vaši osobnost jako takovou.
Marihuana, ať chcete nebo ne, jistým způsobem vždy svého uživatele ovlivňuje. Každého člověka v jiném rozsahu a poněkud jiným směrem. Vás může kouření marihuany uklidňovat, což je poměrně častý důvod jejího kouření.
Bohužel, dopady nejsou pouze tohoto krátkodobého efektu - zakouřím si a přijde uklidnění, ale k změnám dochází také v dlouhodobém horizontu. Tyto změny tak nemusí být patrné ihned, dokonce ani po delším užívání ne, ale přesto k nim se zákonitostí dochází. S ohledem na učení se jedná zejména o změny v oblasti pozornosti a paměti.
Více najdete v této prezentaci:
http://starawww.drogovaporadna.cz/drogyamozek.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod.html
Dalším faktem je to, že uživatelé si nemusí být změn patrni, jelikož se nejedná (většinou) o skokové změny. Přirovnala bych to např. postupnému zhoršování zraku, které také nevnímáme ze dne na den.
Další věcí, kterou bych zvážila je vznikající závislost. I na konopných drogách se může rozvinout závislost, psychického charakteru. Tento fakt se však často ukáže až tehdy, když se uživatel z nějakého důvodu k látce nedostane (nehovořím zde o jednom večeru, ale delší době). Tehdy můžete začít pociťovat, že mu marihuana chybí.
V obecné rovině bych Vám odpověděla ještě z jiného úhlu. Podceňování návykového potenciálu marihuany se již nyní projevuje v stále větším počtu žadatelů kouřících marihuanu o léčbu. Do zařízení tak přicházejí lidé, kteří kouří již několik let, a až v případě snahy o abstinenci pociťují, jak silný návyk je vypěstovaný. Abstinenční příznaky se projevují různě, častý je neklid, problémy se spánkem, celková nervozita atd.
Na druhou stranu, spousta z těchto lidí vysokou školu dokončila, problémy přišly až později. Mnohdy až po několika letech kouření. Mnozí lidé také kouří několik let, aniž by cokoliv „pociťovali". Je na Vás, zda chcete toto riziko podstoupit.
Často je také tendence zvyšovat dávky. To, co stačilo k „uklidnění" před dvěma roky již nyní nestačí. Také tyto změny jsou velmi plíživé a často unikají pozornosti.
Považuji také za varovné, že marihuanu používáte jako jistého druhu léčiva. Zkusila bych se zamyslet nad tím, zda neexistuje nějaká jiná, méně riziková cesta, jak se uvolnit, uklidnit. Případně zda nelze nějak změnit denní rytmus tak, aby byl pro Vás méně stresový? Také bych zvážila fakt, že dlouhodobé kouření většinou na psychiku nemá pozitivní dopad, v dlouhodobém horizontu se naopak mohou problémy akcentovat.
Každopádně doufám, že Vám kouření nepřinese velká negativa. V ideálním případě, že přestanete kouřit dřív, než se na Vás ona přicházející negativa stihnou podepsat.
Pokud budete chtít, dejte vědět, jak se situace vyvíjí, případně nás můžete kdykoliv znovu kontaktovat s případným dotazem.
Přeji pěkný den a hodně úspěchu.
S pozdravem,
Tereza Mazáková