závislost?
Eva
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu. Našla jsem si přítele s kterým jsem šťastná, láska na první pohled. Jsme spolu 4 měsíce a oba do sebe zamilovaní. Můj přítel má srdce na dlani i pro ostatní, rozdal by se jak se říká. Jeho minulost je odstrašující (kriminál, prodej drog i užívání pervitinu). Hrozně moc se snaží a chce být lepším člověkem, zařadit se do společnosti. I pro mě to bylo velmi těžké s takovým člověkem se ukazovat na veřejnosti a ve společnosti. Ale zvládla jsem to. Kdybych se řídila rozumem, tak bych s nim nebyla. Ale řídila jsem se čistým srdcem. Po dvou a půl měsících našeho vztahu si vzal pervitin, poprvé v životě jsem se setkala s nafetovaným člověkem a byla v šoku. Sliboval, že se to už nebude opakovat, že si tim peklem musel projít,že to byla zkouška našeho vztahu. Ovšem po měsíci a půl to udělal znovu. Teď už asi chápu, že bude na té droze závislý. Nemůžu mu už věřit, nevím, co dál, když ho vyhodím, tak se ufetuje......Dostal šanci na normální život a neváží si toho. Poraďte mi, kam se obrátit. Jsme z moravskoslezského kraje (ostrava, karvina) Děkuji.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Evo.
Dobře, že píšete, jistě nejste ve snadné situaci. Minulost Vašeho přítele je poskvrněna kriminální činností, drogami a ne asi úplně ideálním životním stylem. Což o to, ale dle toho co jste uvedla, nejde ani tak o minulost, jako i o přítomnost a ta zasahuje už i Vás. Obávám se, abyste se nedostala ve snaze pomáhat, ještě do větších potíží. Pokud přítel myslí vážně, že chce začít znova a lépe, měl by pro to také něco udělat. A to ve smyslu vyhledat odbornou pomoc a začít své problémy řešit. To, že za prodej drog odseděl nějaký čas, nevyřeší jeho závislost. A jak to vypadá, podle toho co píšete, to asi ani není schopen zvládnout sám. Doporučuji obrátit se na odborné zařízení a o všem se poradit. Netuším, do jaké míry je ochoten přítel na toto téma s Vámi hovořit a jak vnímá využití odborné pomoci. Možná byste mohla klidně nejdříve Vy sama využít poradenské služby pro partnery a další blízké osoby uživatelů nelegálních drog, které poskytuje ve svých službách Kontaktní centrum. To znamená, že si tam můžete dojít i bez toho, aby přítel v tuto chvíli měl sám zájem se začít léčit. Nemusíte se ničeho obávat, tyto služby jsou nezávazné, můžete se jen poradit a informovat o možnostech, které by se případně dali využít. Také si doplnit o této problematice chybějící informace, poradit se jak s přítelem vhodně komunikovat a také jaká nastavit pravidla. Je to i určitý druh podpory, což v takto nesnadném období není nepostradatelné. Poradenství je bezplatné a dá se využívat i anonymně.
Pokud by Vám přítel drogu nabízel, určitě odmítněte. Nechci malovat čerta na zeď, ale bohužel, z praxe máme zkušenosti, že právě v podobných situacích, kdy partnerky pomáhaly svým závislým partnerům, se dříve či později do závislosti dostaly s nimi také i přes to, že měly zprvu pocit, že si drogy nikdy v životě nevezmou...
Kontaktní centrum, Renarkon o. p. s.
Halasova 16
Ostrava - Vítkovice
Telefon: 595 627 005, 602 670 789
Email: kcova@renarkon.cz
Provozní doba: pondělí až pátek - 9:00 - 16:00
Kontaktní osoba: Bc. Oravcová Beáta vedkcova@renarkon.cz
Více informací naleznete zde: http://www.renarkon.cz/cs/kontaktni-centrum-ostrava/leve-menu/kontaktni-centrum-ostrava
Budu ráda, když dáte vědět, jak se vše dál vyvíjí, zda jste se s kolegy z Renarkonu spojila atd... Zatím se mějte hezky a buďte opatrná.
S pozdravem MK