pervitin
Vendy
Dobrý den, syn 24 let mi přiznal, že občasně bral pervitin. Teď prý už ne, ale mám obavu o jeho psychický stav. Je lítostivý, nevyrovnaný, podrážděný, někdy jakoby mimo realitu. Nepracuje, jelikož tvrdí, že není na to připraven. Nabízela jsem mu, že vyhledáme pomoc nějakého odborníka např. psychiatra, to odmítá. Poraďte, co mohu dělat, děkuji

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz a projevenou důvěru. Píšete, že Váš syn užíval pervitin a jeho současný stav Vám dělá starosti. Projevy, které popisujete, mohou mít různou příčinu. Mohou např. naznačovat, že Váš syn stále nějaké drogy užívá, mohou být také projevem abstinenčních příznaků, také ale s drogami vůbec nemusí souviset. Pokud ve Vás jeho psychický stav vyvolává obavy, můžete ho motivovat k návštěvě odborníka, pokud odmítá lékaře psychiatra, můžete navrhnout psychologa nebo se obrátit například na některou z neziskových organizací, které nabízejí pomoc lidem majícím problémy s drogami i jejich příbuzným a blízkým osobám. Tyto služby můžete také využít sama, pokud by Váš syn odmítl. Služby bývají poskytovány bezplatně, nezávazně a některé mohou být využity i anonymně.
Uvádíte, že Váš syn nepracuje. Z čeho tedy žije? Pokud ho finančně podporujete, třeba u Vás i bydlí, tak přestože je již plnoletý, určité možnosti, jak na něj působit a motivovat ho řešení situace, máte. Jestli mu jeho psychický stav brání v nástupu do zaměstnání, měl by ho řešit. Můžete si stanovit podmínky Vaší další podpory, jednou z nich by právě mohla být návštěva odborníka. Tyto situace však bývají poměrně složité a náročné a je obtížné radit konkrétní kroky takto na dálku. Pokud se rozhodnete navštívit odborné zařízení i Vy sama, můžete konzultovat právě konkrétní postup, jak syna motivovat ke změnám a zároveň získat potřebnou podporu pro sebe i pro syna. Ve většině měst nabízejí toto poradenství kontaktní centra, případně poradny přímo určené příbuzným a blízkým osobám. Pokud napíšete znovu a uvedete region, ve kterém bydlíte, můžeme Vám konkrétní zařízení doporučit. Sama můžete vhodné kontakty vyhledat zde: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.htm.
Přejí Vám a Vašemu synovi hodně štěstí a brzký obrat k lepšímu.
S pozdravem,
Veronika Šindelářová