...
Nina
Dobrý den, měla bych několik dotazů ohledně toho, jak policie postupuje v případě, že najdou u zletilé osoby 10 tablet extáze. Kdyby to bylo možné, odpovězte mi prosím na email, popřípadě připište, jestli mohu položit doplňující otázky. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
omlouvám se za pozdní odpověď. S ohledem na nedávné změny v legislativě jsem Váš dotaz konzultovala s Právní poradnou A. N. O., kde se zabývají právními aspekty drogové problematiky. Potřebovala jsem se ujistit, jaké množství látky je v současnosti považováno za malé množství drogy, jehož držení pro osobní potřebu je dle zákona přestupek (a hrozí Vám peněžní pokuta). Pokud držíte větší množství drogy, jedná se již o trestný čin. Taktéž se jedná o trestný čin, pokud se jedná nikoli jen o držení (to, že máte drogu u sebe), ale o prodej, předání jiné osobě, převoz přes hranice apod. Zde už nerozhoduje množství drogy, prodej, předání, převoz přes hranice jsou trestné vždy (neexistuje zde varianta, že se jedná o přestupek, když je množství drogy malé).
Právník Mgr. Jan Vobořil z Právní poradny k Vašemu dotaz uvádí následující:
"V současné době je používáno Stanovisko trestního kolegia Nejvyššího soudu sp. zn. Tpjn 301/2013 a jeho příloha - viz zde: http://www.policie.cz/clanek/mnozstvi-vetsi-nez-male.aspx, podle níž je množství větší než malé více než 4 tablety extáze s více než 0,34 g účinné látky. Pokud budou nějaké doplňující dotazy, tak samozřejmě rád odpovím." (kontakt na Právní poradnu uvádím níže).
Tudíž v případě, který uvádíte, by se jednalo o trestný čin držení většího než malého množství drogy pro vlastní potřebu. Pokud by šlo o prodej, pašování atp., je to také trestný čin, upravený ovšem jiným paragrafem trestního zákoníku. Viz více zde:
http://www.drogy-info.cz/index.php/drogova_situace/pravo_a_legislativa/zakon_pod_lupou/zaostreno_na_drogy_2010_01
(s tím, že od té doby došlo ke změnám týkajícím se stanovení malého množství drogy pro osobní potřeby, nicméně paragrafy nového trestního zákona se dále neměnily).
V případě doplňujících dotazů týkajících se právní problematiky se můžete dotazovat ve webové poradně Právní poradny (bezplatně):
http://poradna.asociace.org/webova-poradna/
Případně kolegy z Právní poradny kontaktovat e-mailem nebo telefonicky (kontakty najdete na http://poradna.asociace.org/).
Přeji hodně štěstí, a případně znovu napište (dotazy s právní tématikou doporučuji konzultovat přímo s Právní poradnou, ostatní dotazy týkající se drog můžete směrovat na nás).