Přítel už 2 roky kouří marihuanu, vadí mi to. Chci mu pomoct.
monnaa
Dobrý den, Mám přítele, kterému bude brzy 17 let. Už dva roky se potýká s kouřením marihuany. Ze začátku to byla jen zábava s kamarády, ale po nějaké době si to začal sám opatřovat, občas si \"zahulí\" i sám a mě to dost mrzí. Ví, že mi to vadí a říká mi, že chce přestat - kvůli mě. Dala jsem mu tedy ultimátum. Má na to měsíc - já nebo tráva. Sama bohužel moc dobře vím, že kdyby byl on na mém místě, chtěl by mi pomoct a nevykašlal by se na mě. Asi proto sem píšu. Pokud přestane hulit, což půjde nejspíš ztěží, přijde tím o většinu jeho dosavadních klučičích přátel, protože všichni hulí a kdyby se s nimi nepřestal vídat, tak by asi nedokázal s hulením seknout. Jde mi o to, že ačkoli předemnou nehulí nebo za mnou zhulený nechodí, potají potom hulí s těmi kamarády a to mě na tom asi taky štve. Tráva je jediný důvod našich hádek. Snažila jsem se mu už mockrát pomoci, spoustu jsem si o tom přečetla na internetu, ale vše bylo k ničemu. Začínám být zoufalá a asi i proto píšu Vám. Prosím, pomozte nám.. Jemu..
M. S.

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, se kterou se na nás obracíte. Rozumím tomu, že Vám hulení Vašeho přítele vadí a že o něj máte obavy. Bohužel ale Vaše možnosti, jak na něj působit, aby své chování změnil, jsou poměrně omezené. Záleží na tom, jestli jemu samotnému hulení vadí a vnímá to jako problém, „jen" je pro něj obtížné přestat. Pokud on samotný problém nemá, baví ho to a chce přestat pouze kvůli tomu, že Vám se to nelíbí, pravděpodobně tato motivace nebude stačit. Co můžete udělat Vy, je to, co jste asi dělala doposud. Mluvit s ním o tom, že Vám jeho chování ( konzumace marihuany) vadí, seznamovat ho s riziky užívání, dát najevo, že je toto chování pro Vás do budoucna nepřijatelné. Možností je i ono ultimátum, které jste již stanovila. Smysl má ale pouze v případě, že jste ho schopná dodržet. Můžete také informovat jeho rodiče, je ale otázka, co by to udělalo s důvěrou ve vašem ztahu a zda by to pomohlo.
Pokud by Váš přítel chtěl skutečně tuto situaci změnit, přestat s užíváním marihuany, ale je to pro něj z různých důvodů obtížné (např. Vámi zmiňovaná ztráta kamarádů), může se obrátit na odborné služby, které nabízejí poradenství v oblasti užívání návykových látek. Takové služby můžete využít i Vy sama, abyste se poradila o konkrétní podobě pomoci příteli. Může se jednat například o K-centrum, ta jsou dobře dostupná v řadě měst. Není třeba se takové návštěvy obávat, služby jsou bezplatné, nezávazné a je možné je využít i anonymně. Pracovník takového zařízení může s Vaším přítelem (případně s Vámi) probrat situaci a poskytnout podporu při snaze vedoucí k abstinenci.
Kontakty podle místa bydliště je možné vyhledat zde: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.htm. Pokud znovu napíšete a uvedete region, ve kterém bydlíte, můžeme Vám pomoci vhodný kontakt vyhledat.
Případně se může podívat na webové stránky http://www.koncimshulenim.cz/, kde je možné si udělat online test, jak na tom s hulením je, získat potřebné informace o marihuaně, možnostech pomoci, pokud to člověku přerůstá přes hlavu, a nějaká doporučení na to, jak přestat.
Držím Vám i Vašemu příteli palce a doufám, že se situace brzy změní k Vaší spokojenosti. Pokud budete potřebovat, můžete se na nás znovu obrátit.
S pozdravem,
Veronika Šindelářová