vztah
zmatek
Dobry den.
Chtela bych se zeptat co by bylo asi nejvhodnejsi udelat? Jsem byvala klientka Tk nemcice a celou svou drogovou eru jsem mela vztah se zenami,dnes soudim ze kvuli zneuzivani v detstvi. Ale nyni jsem pres tri mesice zamilovana do chlapce ktery je nyni ve treti fazy lecby v nemcicich ale vztah nam nedoporucuji. Na jednu stranu tomu rozumim a snazim se to respektovat uz jen kvuli nemu aby mel prostor si budovat svuj zivot a nezatezovat ho vztahem ale kdyz ho chceme oba? Nejak nevim jak s tim nalozit?A vlastne ani nevim jak nalozit se svou nevyresenou otientaci?
Moc dekuji.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Jedná se o poměrně delikátní otázky, doufám, že Vám v tomto ohledu budu moci nějak pomoci.
Ptáte se na dvě poměrně zásadní záležitosti. V prvé řadě na problém z oblasti vztahu v době, kdy jeden z potencionálního páru je v léčbě. Druhá záležitost souvisí s orientací v oblasti partnerského/sexuálního života.
Co se týče prvního dotazu. Jedná se opravdu o komplikovanou situaci, Asi bych zde zkusila pominout tu část, která je zejména na partnerovi - je na něm, zda se rozhodne nerespektovat doporučení komunity apod. Je však pak na Vás, jak se jakožto bývalá klientka budete dívat na to, že má již v léčbě tendenci nerespektovat doporučení, co to může do budoucna znamenat atd.
Opominula bych na chvilku i problematiku orientace. Důležitější mi v tuto chvíli připadá to, že Vy tři roky abstinujete a partner teprve krátce (každopádně k abstinenci moc gratuluji!). Určitě jste z komunity dobře "proškolena" a víte, jaká rizika může takovýto vztah obnášet.
Zkusila bych tedy promyslet možná úskalí i případná pozitiva takovéhoto vztahu, co z toho v důsledku může vzniknout, co Vám teoreticky takovýto vztah může a nemusí přinášet. Na základě toho bych se tedy rozhodla do vztahu jít nebo ne (zajisté v tomto momentu záleží také na potencionálním partnerovi).
Co se týče otázky orientace. Tuto problematiku by rozhodně bylo vhodné postupně řešit s terapeutem. Ideální by bylo, aby terapeut rozuměl také problematice závislosti, ale není to podmínkou. Pokud v dětství probíhalo zneužívání, je zcela přirozené, že v oblasti sexuality můžete prožívat různé zmatky a nejasnosti. Myslím, že tato oblast je natolik křehká a je natolik těžké se v ní zorientovat sám, že bych Vám opravdu doporučila někoho vyhledat.
Vaše nejistota v této oblasti jistým způsobem zvyšuje nároky na budoucího partnera (ať už to bude muž nebo žena). Také se domnívám, že partner oblasti nebude moci porozumět do té doby, než své sexualitě porozumíte Vy. Také z toho důvodu bych případný vstup do nového vztahu měla tendenci spíše neuspěchat, dobře zvážit, zda lze budovat vztah v období nejistoty v oblasti orientace. Nechci tím říct, že to není možné, ale pravděpodobně by to bylo velmi náročné pro oba v takovém páru.
Oba dva dotazy ve mně vzbuzují tendenci Vám doporučit věci tzv. neuspěchat. Myslím, že je náročné začínat vztah v případě, kdy máte nevyřešenou sexuální orientaci. Stejně tak si myslím, že je situace o to náročnější, měl-li by být prvním mužským partnerem muž v poslední fázi léčby závislosti, který určitě bude také potřebovat spoustu času na práci s vlastními problémy.
Dá se také říct, že tři roky po léčbě jsou ještě poměrně krátká doba. Určitě jste v minulosti prodělala hodně změn a zažila spoustu věcí a nyní je čas všechny tyto události postupně vstřebávat a odžívat.
Je patrné, že jste toho v životě už hodně dokázala, tak věřím, že se vše bude vyvíjet pozitivním směrem. Každopádně přeji do budoucna mnoho úspěchu a štěstí. Také vše dobré na poli partnerských vztahů, ať už s mužem nebo s ženou.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Mohla bych Vám případně doporučit kontakty na psychoterapeut/ku, když mi napíšete, odkud jste. Předpokládám také, že jste po léčbě byla v kontaktu s některým z doléčovacích center, bylo by asi možné se obrátit na svého garanta v DC a požádat o podporu či doporučení vhodného terapeuta mimo DC. Ráda o Vás zase uslyším.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková