Dostat holku z pervitinu
Karel
Zdravim, rád bych se zeptal jak postupovat v tomto případě, konkrétně jak tuto osobu dostat z Pervitinu.
Holka, bere pervitin od cca 16 let, až do května tohoto roku schopná normálně fungovat, pracovat v náročném prostředí, od května postupné propadání do závislosti, vznik dluhů, nelogické rozhodnutí atd. Začlenění mezi přátele co berou drogy. Zvyšování dávek, zahájení braní jehlou před dvěma týdny, cca. před týdnem skoro sesypání, teď pravděpodobně omezení braní, ale nezastavení. Bydlí u feťáka, dealera. Nedůvěra k lidem co neberou.
Jak takovéto osobě pomoci? Pravděpodobně se jedná už o příznaky paranoie, výkyvy nálad, např. sdělila že by chtěla přestat, bylo domluveno setkání, nedostavila se, ignoruje psaní atd.
Její celé okolí v současné době bere drogy.
Co byste mi poradily?

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte.
To, co ve svém dotazu popisujete, je zcela klasický průběhu pomalu rostoucí závislosti na pervitinu, kterou jste takto dobře vystihnul. Na základě Vašeho popisu je patrné, že užívání už přerostlo fázi experimentu či příležitostného užívání.
Ideální by v tomto případě bylo kontaktovat odborné zařízení pro uživatele drog. Nemusí se jednat rovnou o léčebné zařízení, existují kontaktní centra pro lidi, kteří mají potíže s drogami, kde jim anonymně a bezplatně poskytnou poradenství a další pomoc.
Informace o tom, co nabízejí kontaktní centra naleznete zde:
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/streetwork,-k-centra.html
Případně v rubrice Pomoc a léčby najdete informace i o dalších dostupných typech péče.
Vzhledem k tomu, že dotyčná přešla na injekční aplikaci, by bylo ideální zahájit kontakt právě s některým kontaktním centrem, kde by jí mohli poskytnout náležité informace ohledně případných zdravotních rizik injekčního užívání drog, poskytnout výměnu použitých injekčních stříkaček za sterilní, ale i poradenství týkající se léčby a pomoc se zproředkováním léčby. .
Ve svém dotazu popisujete ambivalenci dotyčné ve vztahu v léčbě. Také tento stav je zcela běžný a může trvat poměrně dlouho. Epizody motivace k léčbě se často střídají s jejím odmítáním. Když se uživatelům daří hůře, projevují se spíše negativa z braní atd., motivace ke změně a nastoupení léčby se může zvyšovat.
Bylo by fajn, aby slečna věděla, kam se má v případě snahy o změnu obrátit. Pokud chcete, mohu Vám poskytnout kontakty na zařízení v místě Vašeho bydliště, potřebuji pouze znát město, kde bych měla začít vyhledávat. Předáním kontaktů a nabídnutí pomocné ruky v případě, že se dívka bude ochotna léčit, je určitě věc, jak můžete pomoci.
Míra možnosti pomoci se ale do značné míry odvíjí od vztahu, jaký s uživatelkou máte.Jako rodič máte například v rukou daleko více možností. Pokud tedy chcete, můžete zkusit napsat ještě jednou a svoji roli trochu specifikovat.
Obecně však platí, že nic nezkazíte rozhovorem, který doporučuji, aby byl spíš vlídný. Bylo by fajn nabídnout pomoc, předat kontakty. Zkusit slečnu povzbudit k abstinenci, případně předat kontakty na odborníky. Vzhledem k tomu, že je asi slečna dospělá, je těžké ji do léčby nějak více "nutit".
Zde si můžete přečíst doporučení, která jsou adresovaná primárně rodičům v případě podezření na užívání drog u dětí (ale doporučení je možné vztáhnout i na situace, kdy se jedná o užívání drog u někoho jiného z blízkých).
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Pokud tedy budete chtít, ráda Vyhledám zařízení, kam by se slečna mohla jít dále informovat, případně rovnou léčit. Pokud specifikujete svůj vztah ke slečně, ráda zkusím poskytnout další doporučení.
Pokud chcete, můžete se na nás kdykoliv v budoucnu obrátit.
Doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková