Závislost na pervitinu
Lucie
Dobrý den,
tímto bych se Vás chtěla optat zda existuje nějaký způsob jak donutit bratra k abstinenci, léčbě a řešení problému s užíváním pervitinu a jiných návykových látek.
Užívá jeden pokoj v domě rodičů, kde žije v nehorázném nepořádku.
Vztahy s rodiči, mladším bratrem, ale i s širší rodinou jsou velmi špatné, z důvodu jeho agresivity, neustálého napadání a nejrůznějším krádežím v domě. Jeho agresivní výpady jsou směřovány vůči všem členům rodiny. V poslední době se jeho agresivita neustále stupňuje.
Jelikož je bez práce (nikdy nepracoval) a ani práci nehledá. Je bez příjmu ani od nás žádné peníze nemá. Ale na druhou stranu hojně využívá všech věcí, které v domácnosti nalezne.
Nekomunikuje, jakýkoliv náznak komunikace se obvykle zvrtne v křik a agresi z jeho strany.
Již byl hospitalizován v Psychiatrické léčebně Brno - Černovice, kde se měl z výše uvedené závislosti léčit, ale bohužel po 14 dnech léčby se rozhodl léčení z vlastního popudu ukončit a vrátil se domů všechny terorizovat. Z toho důvodu, že mu prý dle jeho slov \"nemohou pomoct\".
Snažili jsme se o zrušení jeho trvalého pobytu u rodičů v domě, ale jelikož se zde fakticky zdržuje není to bohužel možné. Jakékoliv žádosti a vyhazovy z domu neakceptuje, protože k tomu samozřejmě nemá důvod.
Z výše uvedené situace jsme všichni bezradní a nešťastní. Proto bych Vás touto cestou chtěla požádat o radu.
Předem děkuji za odpověď
Lucie

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den, Lucie,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Na základě Vašeho popisu chápu, že je pro Vás již situace obtížně snesitelná a chcete v této oblasti změnu.
Zdá se, že jste velká rodina. Proto mne hned v úvodu napadá, že by bylo dobré, abyste tzv. táhli za jeden provaz. Bylo by dobré se zkusit sejít a domluvit se společně na postupu. Pokud budete jednat ve vzájemné shodě, situace se může řešit lépe.
Doporučovala bych, aby rodiče, případně spolu s Vámi konzultovali tento postup s odborníkem. Existují zařízení, která se sice věnují primárně uživatelům drog, ale poskytují konzultace i pro rodinné příslušníky a blízké, právě v takovýchto případech. Jsou i zařízení přímo specializovaná na pomoc rodinám závislých. Ráda Vám vyhledám zařízení v místě Vašeho bydliště, pokud mi napíšete, odkud jste. Případně najdu také kontakty na zařízení pro Vašeho bratra.
V Praze se můžete obrátit např. na Poradnu pro rodiče organizace SANANIM.
www.sananim.cz
V Brně by Vám poradili v kontaktním centru organizace Podané ruce.
www.podaneruce.cz
Poté, co se dohodnete na společném postupu, by bylo vhodné bratra ještě jednou oslovit  a sdělit mu to, na čem jste se jako rodina dohodla. Poté je však nutné na domluveném trvat, jinak nemají podmínky na bratra kladené žádný efekt. Například: pokud se dohodnete, že bratr musí podstoupit léčbu, jinak ho z bytu vyhodíte, je nutné ho opravdu v případě, že léčbu nenastoupí (případně nedokončí), z domu vyhodit.
Píšete, že bratr nepracuje a že ho rodina finančně nepodporuje. Pokud ale např. doma krade věci, za které si drogy následně kupuje, zajisté máte nárok na přivolání policie.
Tento krok, případně i zrušení trvalého bydliště a vystěhování bratra z domu můžete konzultovat s Právní poradnou A. N. O., kde poskytují bezplatné právní poradenství v případech souvisejících s drogovou problematikou. Níže posílám odkaz - pokud pro Vás není dostupná Praha, abyste si smluvili osobní schůzku, je možné je kontaktovat i telefonicky nebo e-mailem. Nevím, s kým jste konzultovali možnost zrušení trvalého bydliště, možná by Vám v Právní poradně poradili i nějaké jiné varianty, jak postupovat.
Pokud bude bratr požívat luxusu pobytu v domácnosti, aniž by musel pracovat, obávám se, že nebude motivován situaci měnit. Natožpak pokud mu situace dokonce umožňuje financovat užívání návykových látek.
Chápu, že je těžké na vlastního bratra volat policii, vyhrožovat vyhozením z bytu apod. Bohužel však, nedojde-li k nějakému tlaku z Vaší strany (ze strany těch, kteří s ním takto žijí), situace se pravděpodobně sama od sebe nezmění. Vyhození z bytu rozhodně nezaručuje "úzdravu" bratra, ale alespoň tak na tomto základě můžete ochránit zbytek rodiny, případně její majetek apod. Tlak však někdy pomoci může. Věřím, že situace musí být pro všechny také velmi psychicky náročná.
Já bych tedy opravdu doporučila důsledně naplánovat postup, situaci pak předložit bratrovi. Dále pak sledovat, zda je domluvené dodržováno. Případně uplatňovat předem dohodnuté sankce - jednou z nich mže být také přivolání policie (je dobré předem zvážit, zda jste např. také na tento krok jako rodina připraveni.)
Věřím, že je situace náročná, ale doufám, že se bude vyvíjet pozitivním směrem.
Budete-li chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Ráda o Vás znovu uslyším.
Každopádně přeji, aby se situace zlepšila.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková