je mi zle
ani
mam o sebeobavy. Citim se flustrovana okolim, nejvic sebou. Pet let jsemuzivala pervitin a pred rokem a pul jsemprestala, ovsem zustala jsem u marihuany, denne vicjak gram plus alkohol. V nedavne dobe jsem okusila lisohlavky a v podstatejsem necitila zadne projevy, nasledne jsemje zapila alkoholem a zahulila. Ted mi vhlave zustavaj jen negativni myslenky, spatne spim, nejsem si nicim jista, ani svym jednanim... je toho prilis, nemuzu se do niceho spravneho vcitit ani to delat. Nevim co dal, nemam chut na nic. Prosim co mam delat, mam pocit, zesezblaznim

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Mrzí mě, že se cítíte takto mizerně a doufám, že pokud zkusíte realizovat určité kroky, že by Vám mohlo být alespoň trochu lépe.
Píšete, že se Vám po několika letech podařilo zastavit užívání pervitinu. To vidím rozhodně jako velký pozitivní krok, k možné změně situace. Abstinence po čtyřech letech užívání asi nebyla věc zcela jednoduchá, je fajn, že to zvládáte již rok a půl.
Aktuálně tedy pijete alkohol a kouříte marihuanu. Bohužel, tato kombinace opravdu často nebývá tím, co by náladu v dlouhodobém horizontu udržovalo v normálu, ba naopak. Alkohol i marihuana jsou pro psychiku velkou zátěží. Obě dvě látky také mohou přinášet jistou apatii, nechuť do čehokoliv, o které ve svém dotazu hovoříte.Z tohoto pohledu se tak jako žádoucí jeví zkusit abstinovat. Abstinence by pak měla přinést prostor pro další změny. Tento prostor může být využit různě. Vybudovat ho je však záležitostí poměrně náročnou.
Nevím, zda jste se již o abstinenci pokoušela. Pokud ano a nevycházelo to, doporučila bych Vám vyhledat podporu v podobě konzultací v zařízení, které se věnuje pomoci uživatelům návykových látek. Pokud budete chtít, ráda Vám vyhledám pracoviště v místě Vašeho bydliště. Samozřejmě můžete zkusit abstinovat také svépomocí. Určitě i to je možné. Zvládla jste abstinovat od pervitinu, třeba se podaří skoncovat i s alkoholem a THC. Možná by se zkušenost s abstinencí od pervitinu dala aplikovat i na abstinenci od dalších látek? Píšete také o negativní zkušenosti s halucinogeny. Zde bych tedy rozhodně doporučovala experiment neopakovat, aby nedošlo k prohloubení negativních stavů.
Pokud by nepříjemné stavy přetrvávaly také po určitém období abstinence, bylo by na místě zkusit si promluvit případně s psychiatrem. Je také otázkou, zda Vám kombinace alkoholu a marihuany neslouží svého druhu jako samo-medikace např. depresivních nebo úzkostných stavů, které se Vám po vysazení pervitinu nedaří zvládat jiným způsobem. V tom případě by bylo dobré, aby se začaly postupně řešit také tyto obtíže, protože to, jakým způsobem ovlivňují Váš život, může souviset i s tím, že se Vám nedaří se cítit dobře bez pomoci alkoholu a marihuany.
Ať už se pro pokus o abstinenci rozhodnete nebo ne, doufám, že se náladu podaří minimálně nějak stabilizovat a že se vše bude vyvíjet pozitivním směrem. Na základě Vaší zkušenosti s abstinencí od pervitinu je vidět, že vůli ke změně v sobě máte. Doufám, že se bude dařit realizovat změny další, které povedou ke zkvalitnění Vašeho života.
Pokud budete chtít, ráda Vám pomohu s nalezením nějaké formy odborné pomoci. Nemusí jít nutně o léčbu, která by měla vést k úplné abstinenci (i když se mi jeví abstinence jako důležitá), ale například nějakou ambulantní poradenskou službu pro lidi, kteří mají problémy s návykovými látkami. Myslím, že by mohlo pomoci si s někým o všem tom, co prožíváte promluvit. Případně vyhledat psychiatrickou pomoc, jak jsem psala výše. Využití těchto služeb je bezplatné, a v případě poradenského centra může být i anonymní. Využití psychiatrické pomoci by mělo bezplatné, ale s ohledem na to, že platba za službu jde ze zdravotního pojištění, není anonymní (musíte sdělit své údaje, jako je jméno a rodné číslo, lékaři, nicméně obsah hovoru je lékařské tajemství, nemůže být tak jako tak předán dál).
Pokud se cítíte akutně velmi zle a máte pocit, že daný stav již opravdu nezvládáte, je také možná konzultace v nějakém z krizových center.  Takto na dálku je bohužel velmi těžké odhadnout, na kolik je stav akutní. V případě opravdu akutních stavů rozhodně připadá v úvahu také okamžitá hospitalizace. Bylo by škoda, aby došlo k dalšímu zhoršování stavu. Někdy opravdu člověk potřebuje celkově na chvíli do bezpečného prostředí např. nemocnice, aby byl schopen realizovat větší změny v budoucnosti.
Napište případně, ze kterého regionu jste, abych Vám mohla vyhledat příslušné kontakty, kam by bylo možné se obrátit.
Pokud budete chtít, můžete kdykoliv znovu napsat. Ráda o Vás zase uslyším.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková