strach z mrtvice2
h
dekuji moc , paní Terezo, za vyčerpávající odpověd. Psala jste, že jsem se nezmínila o zdrav. problemech. Chtěla bych napsat, co mě konkrétně k tomu strachu asi vedlo a zeptat se, na Váš názor. Při užíváni pervitinu e mi v minulost stalo ( cca 5 krat) že mi nahle dlaně a rty jakoby stuhnuly - takové křeče bez bolesti a jednou jsem ani nemohla vyslovit vetu. Cítila jsem je, ale musela jsem chvíli počkat a masírovat ruce,v kterých bylo i mravenčení. Proste jsem nemohla ani nic vzit do ruky.S tímto jsem se nedávno svěřila dvoum lekářum (ale neví o me minulosti). Jejich diagnoza bylo, že jsem asi malo dychala při namahave činnosti, nebo malo mineralu.Když jsem řekla, že i dnes mam často tlak v hlavě a mravenčení, tak mi predepsal lexaurin, který ale neužívám.Já ale pořád hledam na internetu, zda ten muj stav nemohl být spjatý s nějakým nedokrvneím mozku a zda jsem se nějak nepoškodilda ( aneurysma apod.)MYslela jsem, že me doktor posle treba na CT mozku, ale neposlal. Prosím jeste, slyšela jste nekdy o takovem stavu, ktery se mi stal?Mockrat dekuji

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkuji za zpětnou vazbu. Chápu, že Vás příznaky mohou zneklidňovat, na druhou stranu si také říkám, že je moc fajn, že jste svůj problém konzultovala s lékařem.
Uživatelé návykových látek hovoří o různých problémech. Jedním z nich může být také horší prokrvování končetin, brnění v rukou apod. Zde máte opět pravdu, že by stavy mohly souviset s užíváním v minulosti. Na druhou stranu, svůj stav jste konzultovala s lékaři, kteří Vám podali náležité vysvětlení - vysvětlení neodkazovalo na závažné onemocnění, naopak Vám podali pozitivní vysvětlení. Je tedy otázkou, z jakého důvodu Vám jejich vysvětlení nepřipadá jako věrohodné.
Mravenčení rukou, ani tlaky v oblasti hlavy vůbec nemusí souviset s užíváním pervitinu v minulosti. Také zde bych řekla, že se jedná o poměrně běžné záležitosti, které opravdu nemusí nic znamenat. Věřím, že lékaři své vyjádření udělali na podkladě znalosti Vašeho zdravotního stavu a doporučovala bych jim důvěřovat.
Musím říct, že jakožto psycholožka se s danými příznaky také setkávám a opravdu často souvisí s psychickým stavem klientů a nejčastěji se opravdu dostavují v případech prožívání strachu, obav atd. Je tedy možné, že dané fyzické příznaky jsou vyvolány psychickým stavem - tím se však bohužel kruh obav rozjíždí.
Pokud máte pocit, že se problémy stupňují, psychická podmíněnost prožívaných stavů Vám přijde jako nereálná, doporučila bych zajít za lékařem ještě jednou a zkusila bych situaci probrat i s vysvětlením, že obava souvisí s užíváním pervitinu v minulosti. Mám dojem, že víc dělat nemůžete, k problému již nyní přistupujete maximálně zodpovědně.
Lékař Vám doporučil lexaurin. Je fajn, že své strachy a obavy zvládáte řešit i bez daného medikamentu, který má návykový potenciál. Pokud jste v minulosti užívala návykové látky, rozhodně bych lexaurin užívat nedoporučovala. V případě nutnosti medikace bych zvažovala jiný preparát (také proto by měl lékař vědět o užívání v minulosti, aby nepředepisoval preparáty s návykovým potenciálem).
Lexaurin se obecně užívá na tlumení úzkostí, obav a strachů. Pokud máte pocit, že Vám další konzultace s fyzickým lékařem pomůže, rozhodně bych ji pro klid duše doporučila absolvovat. Pokud však máte pocit, že obavy jsou do značné míry psychického rázu a ani konzultace s lékařem Vás strachu nezbaví, opravdu bych doporučila konzultaci s psychologem.
Opravdu si myslím, že zátěž v podobě starosti o dítě a rodinu může mít také dopad na Vaši psychickou pohodu, což se může projevovat zvýšenými obavami a strachem o svou osobu, zdraví apod. Navíc píšete, že rodina funguje dobře, můžete mít tedy strach, aby se něco "nepokazilo"atd.
Vždy je těžké stanovit, jaké zdravotní obtíže jsou, a které nejsou závažné. Já jsem také toho názoru, že je lepší v případě pochybností raději lékaře vyhledat. Na druhou stranu, pokud Vás dva lékaři ujistili, že se jedná o stav běžný, zkusila bych jim důvěřovat, případně maximálně zkusit ubezpečení vyhledat do třetice. Z popisu příznaku je také patrné, že první zdravotní potíže tohoto charakteru souvisely s akutním užitím pervitinu - tedy spíš odkazovaly na projev aktuální intoxikace, než k trvalejšímu poškození.
Každopádně doufám, že strachy se budou postupně zmírňovat, případně, že Vám ujištění od dalšího lékaře přinese to, co potřebujete.
Mějte se moc pěkně, pokud bude potřeba, neváhejte nás kdykoliv znovu kontaktovat.
Přeji hezký zbytek dne,
Tereza Mazáková