pervitin
jitka
Dobrý den.pritel uziva uz leta pervitin a ja se mu uz leta snazím pomoct. Po marnych pokusech konecne nedavno prisel s tim,ze opravdu prestane a chvíli se tak opravdu drzel. Problém je v tom, ze to kupuje od svého bratra, ktery mu to neustale nutí a on uz zase podlehl. Prosím o radu co dál. Můžu ho udat za dealerství? Udela policie neco?

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že se ocitáte v náročné situaci, a že chcete svému partnerovi pomoci.
Určitě lze považovat za komplikaci to, že návykové látky užívá v rodině další člen, dokonce takto blízký příbuzný. Na druhou stranu, pokud nežijete s bratrem partnera ve společné domácnosti, je možné se jeho společnosti do značné míry vyhýbat.
Pro udržení abstinence je opravdu nutné, nikoli pouze vhodné, vyhnout se dalším uživatelům návykových látek. Proto bych doporučila, aby partner styk s bratrem minimalizoval.
Zajisté je také možné o činnostech bratra policii informovat. Možná by ale bylo dobré, pokud se pro tento akt rozhodnete, aby to udělal sám partner, jinak si dokážu představit, že by daný akt mohl ve Vašem vztahu vyvolat další roztržky. Policie pak určitě celou záležitost začne prošetřovat, výsledky takového šetření nelze dopředu bohužel předvídat bez podrobnější znalosti situace. Kroky v tomto směru můžete případně zkonzultovat s kolegy z Právní poradny A. N. O., kde se zabývají právními aspekty drogové problematiky a poskytují mimo jiné i bezplatné právní poradenství (pokud nejste z Prahy, kde právní poradna sídlí, abyste tam mohla zajít věc konzultovat osobně, jistě Vám základní informace poskytnou i po e-mailu nebo telefonu). Níže posílám kontakt:
http://poradna.asociace.org/
Na druhou stranu, nikdy není možné z dosahu partnera eliminovat všechny výrobce a uživatele, a pokud bude partner chtít, vždy si k nim cestu najde, bez ohledu na to, zda jsou jeho příbuznými nebo ne.
Chápu tedy, že užívání bratra partnera situaci komplikuje, na druhou stranu bych měla tendenci vidět to, že kdyby partner brát nechtěl, "přemluvit" by se určitě nenechal. Proto je abstinování tak těžké, příležitostí, nabídek a přemlouvání může být vždycky hodně a abstinent těmto pokušením musí odolávat. S tímto problémem se potýká zcela každý závislý člověk a také proto je abstinence tak náročná.
Bylo by fajn si zkusit ještě jednou s partnerem promluvit a stanovit podmínky pro Vaše společné soužití. Bylo by fajn, abyste ve svém stanovisku byla pevná. Nemá cenu např. vyhrožovat něčím, co pak nedotáhnete do konce - např. vyhrožovat rozchodem a pak se v pokračování užívání nakonec nerozejít. Bylo by také fajn se zamyslet nad tím, co budete dělat v případě, že se partner pro abstinenci nerozhodne. Pak bych o daném stanovisku doporučovala partnera informovat. Je pak už na něm, zda se rozhodne pro léčbu, či zda se rozhodne pokračovat v užívání návykové látky.
Víc dělat nemůžete. Můžete zkusit partnerovi nabídnout pomocnou ruku, pokud se rozhodne pro léčbu (vzhledem k tomu, že se abstinence nedaří, bych to považovala za vhodné), můžete mu říci své stanovisko a jasně sdělit, co bude následovat, pokud s braním nepřestane. Pak je to partner, který rozhoduje o tom, jak se bude situace dále vyvíjet a Vy jste pak ta, která by také měla dodržovat to, na čem jste se domluvili.
Chápu, že je velmi náročné situaci přihlížet, dávat ultimáta atd. To je však opravdu jediné, co můžete dělat. Mám z Vašeho dotazu dojem, že už jste se snažila hodně. Někdy tlak ze strany partnera může pomoci. Je však nutné, aby byl tento tlak brán vážně a ne jako pouhé vyhrožování bez toho, aby byly případné sankce uplatněny - tím by pouze postupně ztrácel na váze. Pokud ani tlak na partnera nepomůže, je pak na Vás, abyste se rozhodla, zda je pro Vás přijatelné trávit zbytek života s uživatelem návykových látek.
Doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Případně Vám zkusím ráda vyhledat zařízení, kam se může partner obrátit, pokud by se pro léčbu rozhodnul. Mohu Vám nabídnout kontakty i na ta zařízení, kde poskytují poradenství rodinám a blízkým uživatelů drog. Napadá mě, že by možná nebylo od věci vše zkonzultovat s někým z odborníků osobně, abyste získala Vy sama potřebnou podporu, informace, doporučení, jak postupovat v komunikaci s partnerem dál a případně ho motivovat k nějaké změně. Návštěva těchto zařízení je bezplatná. Stačí, pokud napíšete, odkud jste, mohu Vám vyhledat kontakt ve Vašem regionu.
Ráda o Vás zase uslyším.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková