co se synem?
zoufalá matka
Dobrý den, chtěla bych vás poprosit o radu.Zjistila jsem že syn bere pervitin, asi už hodně dlouho, pravděpodobně dva roky, možná i déle.Je náladový, občas i sprostý a agresivní.Situace se vyhrotila tak že jsem ho vyhodila z domu a odhlásila mu trvalé bydliště.Zjistila jsem že má půjčky a asi hraje i automaty.To že bere drogy popírá, tvrdí mi že jen hulý trávu.Občas dojde a smutně kouká, prosí jestli mu dám najíst a jestli se může umýt.Zatím jsem ho vždy pustila do bytu a dala mu jídlo a dovolila mu se osprchovat, jenže po té se vždy změní a začne být sprostý , tvrdí že se o něj musím starat, i když už je plnoletý, že mě požene k soudu apod. Jsem z toho zoufalá, je chyba že mu vždy otevřu a pustím ho dál?Je to můj syn, mám o něj strach, není mi jedno že je někde na ulici a nemá co jíst a kde spát,proto mu vždy podlehnu, ale mám z něj už i strach...mám ho nechat padnout na úplné dno?O léčbě nechce slyšet.Nevím co dál...

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Mrzí mne, že se nacházíte v takto nepříjemné a náročné situaci. Chápu, že máte o syna strach, zároveň se však bojíte, jestli kroky, které podnikáte, jsou těmi správnými.
Zdá se mi, že jste již mnohé doporučené kroky realizovala.  Nyní se ptáte na to, zda mu máte ještě i nadále vůbec otevřít dveře k Vám do domácnosti.
Pokud se rozhodnete syna do bytu i nadále pouštět, měla by mít návštěva vždy jasná pravidla. Syn je nyní ve Vaší domácnosti hostem a jako host by se měl tedy také chovat.
Myslím, že by bylo fajn, aby syn věděl, za jakých podmínek mu tuto laskavost jste schopna i nadále poskytovat - například by měl vědět, že pokud se bude opakovat agresivita z jeho strany, více ho již do bytu nepustíte. Bylo by také dobré, aby syn z Vaší pohostinnosti opravdu čerpal pouze to, co je domluvené a také aby tyto návštěvy měly jasná pravidla.
Pokud domluvená pravidla respektovat nebude, máte právo ho do bytu nepouštět. Syn by také měl vědět, že pokud se rozhodne k léčbě, případně změní svůj způsob života, bude mít ve Vás oporu. Do té doby však musí platit ta jasná pravidla.
Určitě bych tedy nepovažovala za vhodné, kdyby si k Vám syn mohl „odskakovat", kdykoliv by se mu zachtělo a ještě Vás při takové návštěvě slovně napadal. Takovéto neřízené "odskakování" si za pohodlím teplé domácnosti opravdu může být kontraproduktivní - syn tak může pouze nasbírat síly na další pokračování v užívání, situace se však nemění (rozhodně nedoporučuji např. poskytovat jakékoliv finance, materiální dárky apod.).
Pokud máte ze syna strach, je opravdu vůbec otázkou, zda ho do bytu pouštět. Pokud ano, doporučovala bych, aby u toho byla ještě další osoba, aby nedošlo k nějakému nemilému incidentu.
Chápu, že je to velmi náročná situace i rozhodování. Doporučuji předem zvážit pozitiva a negativa dopadu takovýchto návštěv - co Vám přináší, co berou, co mohou dávat/nedávat synovi, případně celé rodině. Pak bych doporučovala jasně promyslet formu těchto návštěv a s tou bych syna seznámila. V případě rozhodnutí syna do bytu nepouštět by bylo rozhodně vhodné, kdyby věděl, že pokud se rozhodne k léčbě nebo abstinenci, jste ochotna mu dveře domů opět otevřít.
Napadá mě, že by bylo nejlepší, pokud byste si o tom měla možnost s někým z odborníků promluvit osobně. Dostalo by se Vám potřebných informací, podpory, kterou nyní potřebujete, doporučení, jak se synem komunikovat dál a jak ho případně motivovat k nějaké změně. Existují zařízení pro uživatele drog, která nabízí poradenství i rodinám a blízkým, případně specializovaná pracoviště pro rodiny závislých. Ráda bych Vám návštěvu podobného zařízení doporučila, lze je využít bezplatně, a pokud bude potřeba, i anonymně. Když mi napíšete odkud jste, mohu Vám kontakt ve Vašem regionu vyhledat. Není zač se stydět, v podobné situaci je řada rodin, které potřebují poradit a podpořit. Kolegové ze spřízněných pracovišť jsou tam od toho, aby Vám či jiným rodinám s podobným problémem pomohli, a jistě Vám vyjdou vstříc. Nemusíte se ničeho obávat.
Doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem. Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Ráda o Vás opět uslyším.
S pozdravem a přáním pokud možno klidného dne,
Tereza Mazáková