strach z mrtvice
hel
Dobry xen, prosim o radu.Jsem ze slusne rodiny,mam dves vysoke skoy,presto jsem vzdy mela velmi male sebevedomi a resila jsem to tou nejhorsi cestou.Je mi 31 let a cca deset let jsem brala pervitin -snupanim.Nebyla jsemdenni uzivatel.Nejprve slo o takove experimenty jednou za par mesicu a pote se to prelomilo na vikendove uzivani či cca jeden den ci dva dny v mesici.Pred snahou o otehotneni jsem prestala a nyni kdyz mam dedatko tam samozrejme taky nic a uz nikdy vic. Jenze mam o sebe strasny strach. Mojim se poskození cev. Nedavno se v mediich objevil članek o mlade divce. ktere praskly cevky v mozku vlivem pervitinu, i kdyz pul roku abstinovala a pry pervitin velmi poškozuje cevy a mlady clovek je muze mit stare a křehké jako stařec. NYní nemohu vubec klidne žít. Mam spokojenou krasnou rodinu a krasny život, ale prdstava, že mohu kdykoli umrit a nechat sve dite bez maminky mě ničí. Moc si vše vyčítam, ale to už nevemu zpět.Prosim jaky mate na to nazor.Jake je pravdepodobnost,že mam cevky v spatnem stavu.dekuji moc

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Ptáte se na možnost poškození cév na základě užívání pervitinu tzv. sňupáním. Nejprve bych Vám chtěla pogratulovat k narození dítěte, spokojené rodině a také k abstinenci.
Užívání pervitinu zajisté nelze považovat za zdraví prospěšné. Máte také pravdu v tom, že pervitin opravdu může negativně ovlivňovat cévní systém. K jeho poškození může dojít v době bezprostředně po užití, tedy v době akutní intoxikace. K poškození však také může dojít vlivem dlouhodobějšího užívání. V této oblasti platí, čím rizikovější a intenzivnější užívání, tím může být tělo obecně více poškozeno - nejrizikovější je tedy v tomto ohledu pravidelné denní užívání a aplikace injekční. Vzhledem k tomu, že Vy jste spíše patřila k hodně nepravidelným uživatelů, riziko je tím pádem výrazně umenšeno - záleží také hodně na vrozených dispozicích. S prodlužující se dobou abstinence se také tělo samo začíná spontánně regenerovat.
Nepíšete také o žádných příznacích poškození cév, což bych považovala za pozitivní signál toho, že jste zdráva. Navíc jste také zvládla porod, což je celkově velká zátěž na organismus, což bych také považovala za pozitivní aspekt. Na druhou stranu, nelze posuzovat zdraví takto na dálku a je k tomu nutná osobní konzultace u lékaře.
Každopádně mne k Vašemu dotazu ještě napadají dvě věci. Myslím si, že by bylo ideální zajít na důkladnou preventivní prohlídku a se strachem se svěřit lékaři, který Vám může udělat příslušná vyšetření. To bych považovala za ideální stav. Pravidelné prohlídky jsou určitě dobrá věc, navíc lékař by měl být informován o drogové anamnéze - to je maximum, které pro sebe a svou rodinu můžete udělat.
Druhá věc, která mne napadá je obecně strach ze smrti, který často přichází po narození dítěte. Jedná se o poměrně častou záležitost, s kterou se potýká mnoho matek, bez ohledu na to, zda pervitin v minulosti braly či ne.  Narození dítěte Vás pravděpodobně donutilo přemýšlet také o věcech, kterými jste se dříve tak intenzivně nezabývala, což je zcela normální a přirozené. Takovýto strach potkává mnohé mladé maminky, bez ohledu na drogovou kariéru. Většinou se tento strach postupně zmírňuje nebo jinak řečeno, se strachem se naučíte lépe vycházet, žít.
Obecně bych řekla, že strach ze smrti je zcela normální, běžnou součástí života hloubavějších lidí. Někdy mohou být tyto myšlenky hodně nepříjemné. Věřím nicméně, že to, že se touto oblastí zabýváte, může Váš život také v něčem obohatit. Člověk na základě takovéhoto uvažování může promýšlet svůj žebříček hodnot a priorit atd.
Pokud však máte pocit, že Vás strach opravdu výrazně inhibuje, doporučila bych konzultaci s psychologem na toto téma. Takovýto rozhovor by Vám mohl téma smrti pomoci lépe zpracovat. Pokud budete chtít, ráda vám vyhledám psychologa v místě Vašeho bydliště.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Ráda o Vás opět uslyším.
Přeji hodně zdraví Vám i Vaší rodině.
S pozdravem,
Tereza Mazáková