kokain
Bára
Dobrý den,
přítel bere kokain, zkoušela jsem snad všechno, aby to nedělal, nic nepomáha, akorát ho to vždy naštve.
Nebere to každý den, ale pokaždé, když se jde někam bavit, to je přibližně jednou týdně. Má špatné kamarády, kteří ho k tomu ještě nabádají. Pokaždé, když se pod vlivem drogy je z něj úplně jiný člověk, chová se podrážděně atd. Je nějaká možnost co můžu udělat, aby to přestal dělat? Dále bych se chtěla zeptat, zda je takovéto užívání nebezpečné a zda se i takovému příležitostnému užívání říká závislost?
Předem Vám moc děkuji za odpověď.
Přeji krásný den
B.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za důvěru, s kterou se na nás obracíte. Ptáte se na užívání kokainu partnerem a také na to, zda se může užívání ve frekvenci jednou za týden označit již za závislost. Chápu, že je to velmi nepříjemná situace, a že chcete partnerovi pomoci.
Zkusím nejprve odpovědět na druhou otázku. Pro diagnostiku závislosti je nutné splňovat několik kritérií, aby se dala označit za závislost v medicínském slova smyslu. Což nelze udělat takto přes internet, bez osobního pohovoru a bez znalosti dalších podrobností o partnerovi a jeho užívání kokainu.
Zde najdete, pro Vaši informaci, stručný text o kritériích závislosti:
http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/glosar_pojmu/d/diagnosticka_kriteria_zavislosti
U kokainu je situace o to komplikovanější, protože právě kokain je typický pro své ne zcela pravidelné užívání - není tedy běžné užívat kokain každý den, jak je tomu u jiných návykových látek - tento fakt může myslně vzbuzovat u uživatele dojem, že je vlastně vše v pořádku, že má užívání tzv. pod kontrolou. Opak je však často bohužel pravdou, tato relativně nízká frekvence ještě nic nezaručuje. I při užívání jednou do týdne se může projevit řada negativních dopadů drogy. A myslím, že v podstatě není důležité, pod jakou kolonku partnerovo užívání dáme, zda se jedná o závislost nebo tzv. škodlivé užívání. Důležité je to, že Vám to vadí, že s tím nesouhlasíte.
Bohužel, jako partnerka dospělého člověka nemůžet situaci měnit za něho - jednoduše řečeno, nemáte v rukou tolik prostředků, jako mají např. rodiče nezletilého dítěte.
Bylo by fajn, aby partner jasně znal Vaše stanovisko. Partner (a zejména Vy) by měl také vědět, co bude následovat v případě, že se s užíváním nerozhodne skončit, protože to je také možná varianta.
Bylo by opravdu dobré, abyste si zkusila představit, že partner užívá dál, a zamyslela se nad tím, jestli je pro Vás takto fungující vztah snesitelný. Také by bylo dobré, aby partner věděl, že rozhodne-li se pro abstinenci, bude mít ve Vás oporu a jste mu v této oblasti zcela nápomocna.
Nátlak ze strany partnerky někdy opravdu pomoci může (myslím tím nátlak v podobě jistých ultimát), ale někdy také pomoci nemusí. Pak již však partner jasně dává najevo, pro co se v životě rozhoduje, což pro Vás určitě také může mít velkou výpovědní hodnotu...
Rozhodně bych nedoporučovala dávat ultimáta, která v důsledku pak nejste schopna dodržet. Veškerá ultimáta doporučuji hodně dobře promyslet a posléze se jich opravdu případně držet.
Zde najdete nějaká základní doporučení pro rodiče a blízké, kteří mají podezření na užívání drog:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Věřím, že je to pro Vás hodně náročná situace. Pokud byste si o tom chtěla s někým promluvit osobně, ráda Vám zkusím vyhledat pracoviště v místě Vašeho bydliště. Pracoviště případně také ráda vyhledám pro partnera, případně pro Vás oba jako pár.
Pokud budete chtít, můžete se na nás také kdykoliv znovu obrátit. Ráda o Vás znovu uslyším.
Doufám, že se bude situace vyvíjet pozitivním směrem.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková