pomocná informace
matka
Předpokladam že synu přinaši cigaretu s marichuanou jeho znamý cikan. Vim že syn ještě neni zavislý a mohla bych mu pomoc.Ale jako cizinka nevim kam bych mohla obratit źe ten cikan dava mladym grogi. Obavam se źe policije spiš bude na straně toho čecha-cikana než bude poslouchat cizince. Prostě obvini meho syna.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Ptáte se na to, kam je možné se s danou situací obrátit.
Rozhodně máte hned několik možností. Nebála bych se toho, že by postup příslušných pracovníků byl jiný pouze proto, že nejste české národnosti. Pokud máte pocit, že Váš syn přichází do kontaktu s návykovou látkou ve školním prostředí, zkusila bych se obrátit na třídního učitele, případně výchovného poradce. Ti by již měli vědět, jak v dané situaci postupovat. Případně se můžete obrátit na kohokoliv ze školy, v koho máte důvěru.
Pokud máte pocit, že k distribuci dochází mimo školní prostředí, je možné se obrátit na Policii (městskou nebo Policii ČR). Na policii již dojde k případnému prošetření. Je však otázkou, co se situací policie v takovýchto případech může dělat. Policie (příslušné orgány) obviňuje ty jedince, kteří drogu distribuují, ne její konzumenty - z tohoto hlediska se nemusíte bát obvinění syna. Pokud byste se chtěla poradit ohledně právních souvislostí podání oznámení na policii, můžete tak bezplatně učinit v Právní poradně A. N. O., kde se právními aspekty drogové problematiky zabývají (i telefonicky nebo e-mailem). Kontakt posílám níže.
http://poradna.asociace.org/
Každopádně by stejně v důsledku bylo nejlepší řešit situaci hlavně se synem doma. To je jediná cesta, jak by se situace mohla zlepšit. Lidé, kteří mu mohou drogy nabídnout se pohybují téměř všude, je zejména na synovi, pokud se ke kouření rozhodne nebo ne. Všechny dealery z jeho dosahu eliminovat bohužel nikdy nepůjde.
Doporučila bych tedy se synem promluvit o vzniklé situaci. Bylo by fajn, aby věděl, jaký máte ke kouření marihuany postoj, a  co bude následovat v případě, že se o kouření opět dovíte - doporučuji zvážit předem, jak v takovém případě budete postupovat (zákazy, omezení, jasná pravidla soužití a jejich respektování atd.).
Je tedy důležité nastavit jasná pravidla, trvat na jejich doržování a případně sankcionovat.
Pokud máte pocit, že nevíte, jak se synem dobře komunikovat, že syn pravidla nerespektuje apod., můžete se obrátit na odborné pracoviště, kde se pracovníci zabývají podobnou situací v rodinách. Na takovém pracovišti Vám určitě rádi se situací pomohou. Nemusíte se také bát postihů - v poradně se problém řeší v rámci daného pracoviště, anonymně, pracoviště aktivně nespolupracují  s policií.
Na níže uvedeném odkazu najdete základní doporučení pro rodiče, kteří mají podezření, že jejich dítě bere drogy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Pokud chcete, ráda Vám pomohu najít příslušné pracoviště v místě Vašeho bydliště, kam byste se případně mohla obrátit osobně.
Doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem.
Pokud chcete, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit, ráda o Vás zase uslyším.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková