Pauza
Bibiana
Dobry den. Moc prosím o radu. Má sestra byla již 2roky uzivatelkou pervitinu. Pres alobal ted se opět vratila k rodicum a prestala uzivat ze dne na den. Takto to je uz mesic. Nevychazi z domu,pouze s mamkou atd. Takze vime zcela jistte,ze ten jeden mesic nic nevzala. Ale proc pisu. Sestra je velmi uzavrena,prestala jist,je ndpozorna,myslenkami uplne jinde. Nevi,jaky je datum,mesic. Tvrdi,ze na ni \'nekdo\'hodil nejaky prh a ona je blazen. Mam obavy,zda sdd u ni nejedna o nejakou psychozu. Nechce k psychiatrovi,leky. Je zdrave,ze to zvladne bez lekarske pomoci? Rozviji se u ni psybhoza,nejspis toxicka? Moc dekuji za odpoved

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,.
děkujeme za dotaz. Je od Vás hezké, že se takto o svoji sestru staráte, a chcete vědět, co se to s ní děje. Věřím, že ani pro Vás není situace jednoduchá - závislost rodinného příslušníka je náročná také pro jeho okolí, čili určitě i jistým způsobem pro Vás.
Ptáte se na to, zda se u ní může rozvíjet psychoza a to toxická. Toxická psychoza je spojená s užíváním pervitinu, to máte pravdu. Má také své specifické projevy a pro její diagnostikování by bylo nutné, aby sestra byla vyšetřena odborníkem. Nerada bych tedy dělala takto na dálku unáhlené závěry o jejím zdravotním stavu. Je však možné, že se o rozvoj psychotického stavu jedná, těžko však takto na dálku usuzovat.
Je také opravdu možné, že změny jsou vyvolány užíváním. Psychika se však může měnit také na základě vysazení návykové látky - často jsou lidé tzv. mimo, unavení, necítí se dobře atd. v období začátku abstinence - to k prvním dnům abstinence patří. Je však pravdou, že pokud je již narušena orientace časem a místem, o "normální" průběh začátku abstinence se rozhodně nejedná a bylo by více než žádoucí vyhledat odborníka. Ideální by byla konzultace s psychiatrem či klinickým psychologem, kteří jsou zaměřeni na problematiku závislostí.
Čas zajisté ukáže, zda se jedná o přechodný stav způsobený užíváním, který se spontánně upraví po nějaké době abstinence či trvalejší změny. Nicméně v tomto případě bych na samovolné uzdravení nečekala a odborníka bych navštívila. To, že sestra neví kde a kdy se nachází, jsou poměrně vážné příznaky.
Pokud nevíte kam se obrátit, ráda Vám zkusím vyhledat odborníka v místě Vašeho bydliště pro sestru. Mohu pomoci vyhledat i zařízení, které se zaměřuje na problematiku návykových látek a kam se také může obrátit kdokoliv z členů rodiny. Myslím, že může být ku prospěchu mít určitý druh profesionální podpory v této náročné situaci i pro rodinu.
Každopádně doufám, že se situace Vaší sestry bude postupně zlepšovat, a také, že se jí podaří abstinenci udržet - to je i základem pro to, aby se její pschický stav nezhoršoval.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková