ucinek drog
duvera
syn 23let je uzivatel drog-pervitin asi,delsi dobu,po poziti drogy dokaze prijimat stravu a tekutinny,tvrdi ze uz je v pohode,ale obcas nachazim prazdne pytlicky a utrzene papirky tak nevim co si mam myslet,uz jsem vycerpana,nechci ho stale podezirat,je to jeho boj,mam o nej strach,na tohle tema jsme se bavili nepocitane

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Vážím si důvěry, se kterou se obracíte na naši poradnu, Ocitáte se v tíživé situaci, chápu Vaši trýzeň a vyčerpání. Souhlasím s Vámi, že synova situace je jeho boj a jeho životní styl, ke kterému zřejmě patří užívání drog. Nikdo jiný, než on sám nemá šanci to změnit. Je to ale bohužel do velké míry a nedobrovolně i boj Váš, tím spíš, že se synem sdílíte společnou domácnost, pominu li trápení, které se rodí z mateřských citů. Pokud nacházíte prázdné pytlíčky od drog, nepůjde přece o podezřívání, ale o realitu, že syn s největší pravděpobností drogy užívá a pravdu zastírá. Těžko pomáhat komukoli, kdo o pomoc nestojí a svoji situaci nevnímá jako problém, dvojnásob to platí u uživatelů drog. Váš strach o něj je tedy na místě. V dotazu se ptáte, co si máte myslet. V tom Vám neporadím, ale mohu Vám doporučit, co můžete v tuto chvíli udělat, abyste se nenechala situací zahnat do úplného kouta až za hranici svých sil. Vyhledejte co nejdříve odbornou pomoc, kontaktujte pracovníky nejbližšího zařízení, které se zabývá drogovou problematikou a pracuje i s rodinnými příslušníky a blízkými uživatelů nelegálních látek. Domluvte si telefonicky termín schůzky. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Při osobním pohovoru po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak současnou situaci řešit, jak se synem komunikovat, jakých chyb byste se měla vyvarovat. Někdy můžete při dobré vůli z neznalosti nevhodně volenou "pomocí" napáchat víc škody než užitku, nechtěně tak podporovat syna v jeho užívání a v propadu do ještě hlubší závislosti. A sama se potýkat s tzv. spoluzávislostí (což je stav, kdy závislost blízkého člověka a péče o něj naprosto ovládá Váš život a  aniž Vy byste drogy užívala, zažíváte všechny negativní dopady závislosti i na sobě). Navštivte poradnu, kontaktní centrum, nebo některý z dalších typů služeb v drogové oblasti. Dostanete podporu a pochopení, informace a případně další potřebné kontakty. Co je velmi důležité, odborníci Vás seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit pomoci Vašemu synovi v motivaci k pozitivním změnám a případné léčbě, která vždy bývá během na delší trať. Bez synovy motivace budou šance na změnu mizivé. Daleko vhodnější, než jednorázový pohovor pro Vás bude sjednat si možnost pravidelněji aktuální situaci konzultovat, abyste dokázala včas, vhodně a účelně reagovat a zároveń si udržela zdravý rozum. Nezapomínejte na sebe a své potřeby. Naordinujte si aktivity a činnosti, které Vám přinášejí pohodu, mluvte s přáteli, dělejte si radosti. Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na vhodná zařízení a služby ve Vašem dosahu pomůžeme najít. Jak je můžete vyhledat sama se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, doporučuji Vám se spojit s pracovníky specializované bezplatné Poradny pro rodiče, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR)
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jsetli Vám byla naše odpověď užitečná. Kdykoli napište. Přeji úspěch v dalších krocích, pevné nervy a přiměřenou dávku trpělivosti. Vám i synovi hodně štěstí, ať vše nabere šťastnější směr. Pokud možno klidný, radostnější podzim.
Amrit Sen.