Různé odpovědi na stejnou otázku
D/L-metamfetamin
Na edekontaminaci a v několika novějších odpovědích správně uvádíte rozdíl mezi pravotočivim pervitinem a levotočivim pseudopervitinem. S jakými chemiky se to Jakub Minařík bavil? www.drogovaporadna.cz/dotazy/25398/pervitin.html

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás a děkuji za důvěru.
Přiznávám se, že se mi na podobné dotazy neodpovídá snadno. Nejsem chemik, a daleko radši se pokouším odpovídat a být nápomocen lidem, kteří jsou nějakým způsobem drogou ohroženi a volají o pomoc, což je hlavní náplní práce naší poradny, než abych teoretizoval o složení a výrobě drog. Nezlobte se, že jsem si tuto poznámku neodpustil, nesvedu jinak... ale k Vašemu dotazu:
Nevím sice, se kterými americkými chemiky kolega Minařík konkrétně hovořil, ale je nasnadě, že netušili nic o tom, že v České republice, kde je už delší čas většinovým prekurzorem pro výrobu pervitinu pseudoefedrin, získáváný z u nás, nebo v Polsku, i jinde distribuovaných léků, na rozdíl od dob minulých, kdy se běžně vyráběl z efedrinové substance (většinou z jeho chlorátové "soli", kradené v dnes už zrušené, jedné z největších továren na výrobu efedrinu na světě v Roztokách u Prahy, nebo nelegálně dovážené z jiných evropských zemí, například Bulharska, nebo ještě dříve z kapek Solutan, obsahující regulerní efedrin, které bývaly poměrně snadno dostupné, případně z efedrinových tablet, do doby, nez byla jejich distribuce ošetřena zařazením mezi léky, které šlo vyzvednout pouze na přísnými pravidly vázaný "opiátový recept", přestože nejde o opiáty. Tito američtí chemici zřejmě neměli potuchy o tom, že se u nás naprostá většina pokoutních výrobců pervitinu vůbec nezabývá tím, aby levotočivý efedrin (pseudoefedrin) přetáčeli, což je ve Spojených státech běžná součást výrobního postupu. Naši výrobci jí vzhledem k větším ztrátám, časové i technické náročnosti prostě vynechávají, nebo často o existenci této fáze výroby vůbec nevědí. V USA nelegální výrobci většinou metamfetamin vyrábí podle odlišného patentu, než jaká je praxe u nás, jejich postup je poměrně rizikový, takže nezřídka dochází k otravám vařičů, nebo k explozím. Navíc se i tam vyrábí téměř výhradně z pseudoefedrinu, obsaženého například v poměrně dostupném léku Sudafed, takže pouze pak verze o racemátu (směsi antipodů) v odpovědi, kterou zmiňujete, platí. Výsledný produkt našich vařičů je v současnosti v naprosté většině "pseudopervitin", který nemá zdaleka tak intenzivní a dlouhodobý účinek, jako "pravý" pravotočivý pervitin, přestože je jejich chemický vzorec totožný, a jehož užívání sebou ale zároveň přináší mimo jiné i zvýšené riziko toxických psychóz. Ještě k dotazu, na který odkazujete. Forma výsledného produktu nijak nesouvisí s tím, jestli jde o "pseudo", nebo pravotočivou formu. Krystaly (nejčistší forma) lze vyrobit z obou produktů, podobně jako substanci - prášek, nebo taveninu. Racemát, tedy směs pravo a levotočivých optických izomerů je výsledkem postupu, při kterém došlo k „přetáčení", takový pervitin pak má silnější účinky, než ten nepřetáčený. Většina našeho současného pervitinu je ale, jak jsem psal, nepřetáčená, navíc často nedostatečně čištěná, takže rozdíl v účinku mezi těmito látkami může být velmi výrazný. K optickým izomerům: Chemickými vlastnostmi se optické izomery (levo a pravotočivé) většinou příliš neliší. Výjimkou je pouze biologická aktivita. V živé hmotě se většinou nachází základní organické stavební látky (aminokyseliny, sacharidy) jen s jednou možnou konfigurací. Např. všechny aminokyseliny jsou v bílkovinách v L formě. Rozdílné optické izomery proto mohou rozdílně interagovat s enzymy, jejich účinky na živý organismus jsou tedy obecně odlišné. Někdy jsou biologicky aktivní obě formy, ale způsob zapojení do metabolických procesů a tedy i vliv na organismus se mohou velmi významně lišit; záměna forem může mít u některých látek zásadní následky. O "pravém" pervitinu, vyráběném rovnou z efedrinu, který je pravotočivý, to pak platí zcela bez pochyb.
Doufám, že Vás tato odpověď uspokojí, budete li se potřebovat ještě na něco doptat, napište.
Přeji Vám vše dobré,
Amrit Sen.