Hiv z odberoveho pera
Paja
Dobrý den,
jen se chci uklidnit a proto prosím o radu. Na začátku srpna jsem odběrovým perem, kam jsem dala sterilní lancetu, píchla do bříška prstu kamarádovi, abych mu změřila glykemii. Poté jsem lancetu vyhodila a odběrové pero, tu horní část, co se dotýkala kůže toho prstu, umyla mýdlem a desinfekčním prostředkem. Krev na něm ale vůbec nebyla, ta jehlička se ho nedotýkala. Po měsíci jsem si tímto perem, kterému jsem dala novou sterilní lancetu, píchla do prstu já, na změření cukru. Poté jsem opět lancetu vyhodila. A teď, po dalším měsíci, jsem to tak udělala znovu s novou lancetou ve stejném peru. Když jsem to pero - ten plast umyla - a vždy použila sterilní lancetu, můžu být klidná, že jsem od kamaráda nemohla nic chytnout? Jde mi hlavně o HIV, ale tam by musel být kontakt mé krve s jeho krví, že ano? A na tom peru krev žádná nebyla a jehličku jsem vždy vyhodila.
Moc děkuji za uklidnění. T.

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz a důvěru. Co se týká technického provedení, výměna čisté lancety proběhla podle Vašeho popisu v pořádku, dokonce jste dezinfikovala i samotné pero, nevidím tedy také důvod k obavám z nákazy - vše jste udělala tak, jak se má. Navíc jste pero použila až po měsíci a konkrétně virus HIV (i kdyby tam čistě hypoteticky byl) je velmi citlivý na vnější vlivy (vyschnutí, světlo, chlad, teplo apod.) a nepřežívá v takovýchto podmínkách hodiny, natož dny nebo dokonce týdny. Kdybyste měla zájem si o problematice nákazy přes použitou jehlu něco více přečíst, doporučuji Vám publikaci: Krekulová L, Řehák V. Virové hepatitidy. Triton, 2002.
Ještě mě napadá, zda máte důvod se obávat, že je Váš kamarád virem HIV nakažen?
Mějte se fajn,  a kdybyste se potřebovala na cokoliv doptat, ještě se ozvěte
Vilma Šilarová