HIV
jirina
Dobrý den, mám dotaz. Přítel přišel z práce s tím, že sahal na HIV pozitivního pacienta, on sám si není vědom toho, že by měl nějaké otevřené ranky na rukách, ale přesto mu doporučili nechat si udělat testy za cca 4 týdny. Během doby, co čeká na tyto testy jsme spolu měli cca 3 nechráněné pohlavní styky, ale neejakuloval do mě. Je možnost, že když příteli vyjdou testy pozitivně, že jsem se nakazila také. Musím dodat, že o tom, že by mohl být infikován, mi řekla až po druhém styku. Děkuji za odpověď. Jiřina

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
pouhým dotykem se HIV nepřenáší. Takže příliš nerozumím tomu, proč nutí přítele, který se pacienta pouze dotýkal, aby si dělal testy na HIV. Předpokládám tedy, že jeho výsledek bude negativní.
Při pohlavním styku dochází k přenosu viru HIV i díky mikroskopickým poraněním, ke kterým při něm dochází. Tudíž nejde jenom o to, zda došlo k ejakulaci uvnitř vagíny. K přenosu stačí pohlavní styk jako takový. Kdyby byl přítel positivní, mohl by vás touto cestou nakazit.
To, že vám o riziku přítel řekl až po druhém pohlavním styku je něco, co si budete muset nejspíš vyjasnit spolu. Je dost dobře možné, že nepřikládá události ani riziku velký význam (což považuji za pochopitelné) a vůbec ho nenapadlo, že by vás tím nějak vystrašil. Vy byste mu ale mohla říct, jak jste se po takovém oznámení cítila a co pro vás znamenalo.
Podtrženo sečteno - pokud nebyl přítel infikován jinou cestou (tedy pokud neměl styk s nikým HIV positivním, ani neužívá drogy), pak byste měli být oba v pořádku. Pokud se chováte vy, nebo váš přítel rizikově (nechráněný pohlavní styk s dalšími osobami, užívání drog), pak by bylo lepší se nechávat pravidelně testovat. Víte, kde vám udělají testy?
Kdyby bylo cokoli nejasné, neváhejte se znovu ozvat.
S pozdravem,
Gabriela M.