Nedůvěra!
Jaja
Dobrý den,
mám přítele, byl(je) závislý na pervitinu. Před nedávnem jsme spolu měli roztržku ohledně jeho závislosti která nakonec skončila tím, že přestane. Nějakou dobu to vydržel ale nedávno jsem u něho našla roličky z papíru připravené na šňupání a zbytky krystalu. Při dotazu zda-li opravdu dodržuje abstinenci mi odpověděl s přehledem, že ano. Můj nález ale vyvolal silnou nedůvěru a nevím jak dále. O to hůře se mi to snáší jelikož si myslím, že mi lže a dáva přednost drogám!

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že nedůvěra ve vztahu je nepříjemná záležitost. Jak píšete, nedůvěra pramení z pravděpodobného užívání pervitinu partnera.
Nedůvěra u partnerů lidí, kteří se snaží o abstinenci, je velmi častá a také pochopitelná. Často je nepříjemná pro obě strany - pro toho, kdo se snaží abstinovat i pro partnera. Důležité je, aby se obě strany snažily co nejlépe pochopit. V začátcích abstinence je to pro vztah většinou opravdu velmi náročné.
Pokud byste chtěla mít v tomto ohledu opravdu jistotu, bylo by ideální, kdyby se partner podvolil testování na přítomnost pervitinu v těle. Testy se dají volně zakoupit v lékárně a jsou cenově dostupné. Test probíhá obdobně jako test těhotenský. Test by měl dát odpověď na to, zda partner užívá nebo ne. Testovat partnera není nic příjemného - většinou ani pro testovaného, ovšem je to jediný "hmatatelný" důkaz, který by Vám partner mohl poskytnout. Uvidíte, jaká bude jeho reakce, pokud byste se k tomuto kroku rozhodla.
Píšete také, že jste u něho našla pervitin a propriety k užívání. Pokud člověk myslí abstinenci vážně, většinou u sebe pervitin, ani jiné "nádobíčko" nenosí. Nerada bych Vašemu partnerovi křivdila, ale pokud chce člověk opravdu abstinovat a myslí to vážně, opravdu to dlouhodobě nejde zvládnout tak, že má u sebe pervitin k dispozici. Mít u sebe pervitin je pro abstinujícího (pokud tedy opravdu abstinuje) příliš velké riziko. Rozhodně bych to člověku, který se o abstinenci snaží, nedoporučovala.
Bylo by fajn si zkusit ještě jednou s partnerem, pokud možno spíše po dobrém, promluvit. Sdělit mu obavy a nejistotu v této oblasti. Partner by měl také vědět, co může následovat v případě, že se budou podobné "nálezy" opakovat, případně co bude následovat, pokud s užíváním začně - případně nepřestane. Bylo by fajn, aby partner věděl, že bude-li se o abstinenci snažit, má ve vás podporu. Pokud naopak snahu projevovat nebude, může to ohrozit Váš vztah (je už na Vás se rozmyslet, jak byste postupovala v případě, kdyby partner i nadále užíval, a partner by o tom měl být také informován). Víc toho pro partnera udělat nemůžete, zbytek je už na něm.
Pokud chcete, mohu Vám vyhledat poradnu v místě Vašeho bydliště, kam byste se Vy nebo Váš partner (případně společně) mohli obrátit. Partner jakožto žadatel o případnou podporu v abstinenci. Vy jakožto jeho partnerka - pokud byste například cítitla, že v této oblasti potřebujete více opory, s někým si o situaci promluvit.
Každopádně se můžete také kdykoliv znovu obrátit na nás. Rádi o Vás uslyšíme.
Doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivní cestou.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková