drogy
kony
Dobry den, mam podezřeni, ze moje dcera je drogově závislá. Je jí 17 let za půl roku bude mít 18. Nedokázu urci co přesně bere, ale změna chovaní, časté stavy skoro až nepříčetnosti, prodávání oblečení a jnych věci nasvědčuje tomu, že na něčem jede. a taky lidé se kterymi se schází. Potřeboval bych radu jak mám postupovat abych to včas zastavil. Děkuji kony

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že je to nepříjemná situace, a že potřebujete vědět, co se s dcerou děje. Na základě toho je pak možné zkusit říci, jak by bylo vhodné postupovat.
Určitě bych Vám tedy do začátku doporučila se o celé záležitosti s dcerou zkusit otevřeně pobavit - pokud možno spíše nekonfrontační cestou. Chápu, že se jedná o nepříjemné téma, chápu také, že dcera, vzhledem ke svému věku a k dané situaci, pravděpodobně bude náročným partnerem do diskuse atd. Ale bez toho, aniž byste se s dcerou o problému pobavil, se pravděpodobně nelze dostat k dalším krokům.
Pokud je dcera stále žijící ve Vaší domácnosti a je Vámi podporována, rozhodně lze trvat na určitých krocích a podmínkách společného soužití - a to rozhodně i po 18. roku jejího života, pokud s Vámi bude nadále žít. Otevřený rozhovor může být první z nich. Pokud dcera bude problematiku bagatelizovat, případně bude zapírat, je možné ji nechat otestovat pomocí testů volně prodejných v lékárně.
Bylo by dobré, abyste dopředu věděl, jak budete postupovat v případě, že testy vyjdou pozitivní (také nepodvolení se testům lze brát tak, jako by testy byly pozitivní - záleží, jak se na podmínkách testování s dcerou domluvíte - tedy spíše, jak je Vy jako rodič určíte).
Doporučuji tedy do prvních kroků poměrně razanci a tzv. pevnější ruku.
Podrobnější informace pro rodiče a blízké při podezření na užívání drog najdete i na našem webu:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Za ideální bych považovala vyhledání zařízení, které se zaměřuje na problematiku rodin, v nichž dítě užívá návykové látky, případně má jiné problémy (stále je možné, že dcera návykové látky neužívá - nerada bych ji křivdila). V takovémto centru Vás mohou pomoci celou situací dobře provést - bez ohledu na to, zda se jedná o problematiku drog, či pouze náročné dospívání.
Situaci lze řešit i bez asistence odborníků, i když to může být náročnější. V každém případě doporučuji nastavit zcela jasná pravidla soužití a běžného fungování dcery a také zcela jasně říci, co bude následovat v případě, že je dcera nebude dodržovat - pokud dcera pravidla dodržovat nebude, je nutné, aby bylo vždy následně dodrženo to, na čem jste se domluvili.
Doporučuji tedy zvážit celou situaci, k čemuž můžete využít i konzultaci s odborníkem (vymyslet pravidla, podmínky, požadavky na dceru, případné  sankce), poté si s dcerou promluvit a následně domluvené hlídat. Pokud je Vás v domácnosti více, bylo by fajn, aby se debaty účastnil např. partner, pokud figuruje - aby mezi Vámi panovala ohledně postupů pokud možno jednota.
Doufám, že se bude situace u Vás v rodině vyvíjet pozitivním směrem. Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit a můžeme se pokusit konzultovat další kroky. Také Vám mohu doporučit vhodné zařízení či někoho z kolegů, na koho byste se mohl obrátit (pokud mi napíšete, z jakého regionu jste). Pokud jste z Prahy, můžete kontaktovat níže uvedená zařízení:
Praha 1, Poradna pro rodiče, SANANIM
Školská 30, Praha 1, 110 00
telefon: 284824234
Vedoucí: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
http://www.sananim.cz
Praha 6, Ambulantní program
Prev-Centrum o. s., Po-Čt (8-18 hod), Pá (8-16 hod)
Meziškolská 1120/2, Praha 6, 169 00
telefon: 233355459, 777161138
Vedoucí: Mgr. Alexandra Roubalová
http://www.prevcentrum.cz
Přeji pokud možno pěkný zbytek dne.
S pozdravem,
Tereza Mazáková