pervitin
telátko
Dobry den. Pred par mesici jsem nasla u svyho pritele drogy-pervitin. Kdyz uz jsem toho mela dost, zeptala jsem se ho, co to ma znamenat. Tvrdil mi, ze je to jeho kamarada, ze uz to vyhodil. Ale o par dni pozdeji to mel zase u sebe a porad stejna basnicka. Neverim mu. Naposledy, kdyz jsem mu to svinstvo schovala, byl hnusny a podrazdeny, protoze zjistil, ze nema drogy tam, kde je mel. Drogy to jsou, protoze vysel i pozitivni test na drogy, ty jsem ale vsypala do svy moci, protoze by na to nepristoupil, abych udelala test na nem. Pred 3 dny jsem nasla zase drogy, koupila jsen dalsi test, stal cca 195,- byl to na 3 drogy. Vsypala jsem male mnoztvi do svy moci a vysel pozititivny na pervitin a na thc. Ale jak mohl vyjit pozitivni na thc, kdyz jsem tam dala pouze pervitin. Ja drogy neberu, ani nepiju a nekourim. Tak jak mohl test vyjit pozitivni na THC kdyz to byla moje moc. A jake jsou priznaky po pouziti drog? Muj pritel skace jako klokan, smeje se a ma leskle oci, prospi treba cely den..jsou to ony priznaky? Dekuji za Vasi odpoved

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Ptáte se na možnosti testování na přítomnost návykových látek v těle a také na to, jak vypadají účinky návykových látek.
Není mi z mailu úplně jasné, jak jste test prováděla. Testuje se přítomnost dané návykové látky v moči a musí se testovat dle toho, jak je uvedené v příbalovém letáku daného testu. Není tedy vhodné postupovat tak, že do moči postupně přidáte návykovou látku a posléze takovouto moč otestujete - tak jsem pochopila z Vašeho popisu, že test probíhal, protože jak sama píšte, Vy pervitin neužíváte. Každopádně, ať už testování proběhlo jakkoliv, doporučuji postupovat podle návodu.
Také se ptáte, jak je možné, že vyjde test pozitivní také na ty látky, které daný člověk neužil. Bohužel, také testy na příomnost návykových látek nejsou zcela sto procentně spolehlivé, tzn. mohou vyjít tzv. falešně negativní nebo falešně pozitivní. Nestává se to velmi často, ale stát se to může. Navíc jste užila test způsobem, pro který není určen, takže je možné, že je to i důsledek toho.
Ptáte se také na to, jak vypadají účinky užívání návykových látek, ptáte se tedy na projevy v chování. Záleží na dané látce - každá návyková látka také na každého člověka působí trochu jinak. Pro kompletní popis účinků Vás tak zpět odkáži na stránky naší poradny, kde je uveden seznam návykových látek i podrobný popis jejich účinků (základní údaje naleznete na níže uvedeném odkazu).
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
Pokud to chápu správně, bude Vás zajímat pravděpodobně nejvíc onen pervitin. Pro pervitin je typická zvýšená aktivita, zrychlená mluva, chybí potřeba spánku, mohou se přidat také roztěkanější pohyby, často dochází k úbytku váhy atd. Po odeznění účinku drogy následuje období, které je naopak typické spíše útlumem, únavou a celkovou vyčerpaností, dlouhým spánkem aj. (také o pervitinu se dovíte více ze stránek poradny pod kolonkou stimulanty, odkaz zde: http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html).
Pokud máte pochybnosti o partnerově abstinenci, testy se zdají na první pohled dobrým řešením. Nicméně, nejprve by bylo potřeba je provést přímo partnerovi, aby měli nějakou vypovídací hodnotu. A dále je potřeba si ujasnit, co uděláte v případě pozitivního výsledku testu - tedy pokud by se užití drogy potvrdilo. A co uděláte v případě negativního výsledku - užití drogy test nezjistí. Mohu Vám poslat odkaz na informace pro rodiče a blízké, kteří mají podezření na užívání drog u svého dítěte, blízkého, partnera...
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
A případně bych doporučila situaci zkonzultovat osobně v některém ze zařízení pro rodiny a blízké uživatelů drog. Pomohlo by Vám to se v situaci zorientovat, získat potřebné informace a podporu, ujasnit si, jak dále v komunikaci s partnerem pokračovat, jak se zachovat, pokud se užívání drog potvrdí, zda je pro Vás snesitelné dále ve vztahu zůstávat... Pokud napíšete, odkud jste, mohla bych Vám takové zařízení doporučit.
Doufám, že se situace  bude vyvíjet pozitivním směrem. Pokud budete mít jakékoliv další otázky, neváhejte se na nás znovu kdykoliv obrátit.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková